Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Daniel Röhn var för bra

Annons

Gävle symfoniorkester är mer än dubbelt så stor som Dalasinfoniettan, trots att Dalarna har dubbelt så många invånare. Särskilt stråksektionen i Gävle är vass (oj, vad härligt med fyra kontrabasar), medan blåset inte håller samma höga kvalitet.

Olari Elts, elev till Järvi och Salonen, är en ung dirigent med sjävförtroende och stora gester. Han rev av ouvertyren till Glinkas "Ruslan och Ludmila" i raskt tempo.

Moras stolthet Daniel Röhn kom till Gävle från Frankfurt, där han sex dagar tidigare givit en annan stor violinkonsert: Mendelssohns e-mollkonsert. Publiken jublade i Frankfurt som de jublade i Falun i november.

I lördags skulle Röhn gripa sig an Tjajkovskijs på sin tid kontroversiella violinkonsert om vars avslutande urryska sats Eduard Hanslick i världens kanske oftast citerade musikrecension skrev:

"Finalen för oss mitt in i en rysk marknad och dess brutala och ynkliga glädje. Vi ser vilda och vulgära ansikten, vi hör svordomar, vi känner lukten av dåligt brännvin. Tjajkovskijs violinkonsert ger oss för första gången den äckliga tanken, att det kan finnas musik som luktar illa för örat."

Puh. Men Gävle jublade på lördagseftermiddagen. Ändå var helhetsupplevelsen ingen fullträff.

Daniel Röhn var för bra.

Elts blev förvirrad av Röhns fördröjningar, pauseringar, fria tempobehandling och övriga finesser. Elts agerade hetsigt och forcerat vilket ledde till dåligt samarbete mellan honom och orkestern. Många gånger gjorde Elts märkliga slag och kom att höja tempot.

Röhn började i en kyligare, mer intellektuell hållning än i Falun, men ökade sedan intensiteten. Det fanns ett inslag av brutalitet i hans bitande attack. Röhn var mer fokuserad och mindre vidlyftig. Mindre halvgalen, men han slog ändå knock på den till tre fjärdedelar fyllda, stora Gevaliasalen.

Han spelar så man får ont i hjärtat. Publiken stod och applåderade. Röhn bjöd på nio minuters musikaliskt finsnickeri i Paganinivariationen på Paisiellos "Nel cor più non mi sento", samma extranummer som i Falun.

Om två veckor kommer Röhn till Dalarna med Beethovens D-durkonsert.

JENS RUNNBERG

Mer läsning

Annons