Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalakonstnär hyllas på nya Moderna museet

Annons

Att gå runt i nygamla Moderna museets salar innebär alltså inte bara kära återseenden med Rauschenbergs get, Niki de Saint Phalles Hon, Tatlins Monument, med mera. I öppningsutställningen med nutida svensk konst återupplivas också minnet av Björn Lövins tidigare utställningar - dessutom i det största rummet på 72 kvadratmeter.

Det är ingen överdrift att säga att Lövins verk på Moderna museet drar till sig unga besökare. I flockar ses konstelever och andra ivrigt kommentera hans 70-talsarbeten. De ideologiska, humanistiska och utopiska frågor han ställt är lika aktuella i dagens marknadskraftsinriktade samhälle.

Björn Lövin låter sig inte etiketteras och det kan ha bidragit till att hans verk skymts av trender som tillfälligt härskat.

Lövins påhittade världar - Herr P:s verklighetsnära vardag eller det fiktiva multinationella företaget ILAC - var spöklikt lika den värld vi lever i. På sätt och vis kan man se Lövins installationer som mycket tidiga exempel på postmodern strategi, där man lägger sig ytterligt nära informationssamhällets ytlighet och iskalla verklighet, för att synliggöra och i bästa fall undergräva den.

Björn Lövin visade installationen "Konsument i oändligheten och Herr P:s penningar" på Moderna museet 1971. Den skapades i en tid då myndigheterna upptäckt nya genanta gap mellan den officiella bilden av välfärdssamhället och de stora grupper som stod utanför. Herr P, som tycks leva i en torftig miljonprogramslägenhet, förälskar sig i Konsums oändlighetsmärke och drömmer om att skapa stor konst med märket som ingrediens. Han identifierar sig helt med lågpriskedjans symbol och smälter lyckligt samman med det konsumerande kollektivet.

I utställningen ILAC (International life assurance company) har Lövin gått ännu längre i sin djävulskt genomskådande satir över ett mardrömssystem där medborgare och produktionsapparat smälter samman. Av försäkringsbolaget ILAC erbjuds utvalda individer en färdigplanerad framtid, förutsatt att de väljer tryggheten att uttrycka personligheten genom konsumtionssystemet.

Lövin slår vakt om den enskilde, utanförstående individens rätt att hävda sig själv och sina upplevelser. I ifrågasättandet av färdiga mönster och i sökandet efter balans mellan det individuella och det gemensamma är Björn Lövins konst evigt aktuell.

MARIANNE TÖRNER

Mer läsning

Annons