Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Att laborera med sig själv

Annons

Man hamnar lätt i en tvångströja. Jag vill inte vara en stiliserad orgelnisse som gör minimalistisk orgelmusik, säger Eric Malmberg.

Bakom en mörk kalufs skymtar Eric Malmberg. Vi träffas inne på Hagbergs kafé i Borlänge innan han försvinner i väg upp mot Hagavägen för att repa med Borlängebandet "Vi bygger en stad".

Eric Malmberg håller en förhållandevis låg profil som musiker.

Han spelar orgel i tvåmannabandet Sagor och Swing, han har spelat med Nintendoflirtande bandet Pluxus och har ett förflutet som dansbandsmedlem.

Han har även spelat med Bo Hansson, Komeda och uppträtt i många olika temporära bandkonstellationer.

Men Eric Malmberg vill varken tillhöra något band eller sätta etikett på sin musik.

- Jag gillar att distansera mig från det här med att vara gruppmedlem. Man kan inte vara en och samma figur hela livet, då blir man självblind. Många tror att man alltid är den där personen som man är på scenen och det är ett stort missförstånd. Så fort man går in i en roll så är man fast där, från första hiten till den sista och blir någon sorts konstig skugga av sig själv. Det verkar roligare att laborera och vara olika figurer.

För att få ordentlig distans till sig själv och bandet har Eric tillsammans med trummisen Ulf Möller hittat på bifigurer till bandet Sagor och Swing. Eric håller även på att skriva en historia som beskriver Sagor och Swings uppgång och fall.

- Det är fantasiupplagan av Sagor och Swing. Det är en knasig idé, men vi leker att vi spelar i ett band snarare än att vi verkligen gör det. Det handlar om att leka med alter egot. Skapandet handlar ju om att konstruera olika roller och det känns vitalt. Jag hävdar att fantasiorkestern Sagor och Swing existerar lika mycket som den riktiga orkestern.

Eric började tidigt med musiken, han hanterar dragspel och blåssynt, men det är orgeln som är hans älsklingsinstrument. Hammond-, transistor- eller kyrkoorgel spelar ingen större roll. Det handlar främst om instrumentell-, avantgardemusik, orgelböljande tonslingor och trolska tonlandskap.

- När man spelar orgel använder man hela kroppen, händer och fötter. Det är som att dansa och det ger en oslagbar stimulans, det är inte alls lika kul att spela keyboard.

Eric Malmberg kallar sig hellre konceptkonstnär än musiker. Han har hittat två tydliga sätt att förhålla sig till musiken och konsten.

- Det finns en dubbelhet mellan intellektuell och freakad musik. Det ena är att hänge sig åt musiken utan att tänka och det andra är att laborera med olika koncept.

Eric Malmberg har alltid varit intresserad av att experimentera med läten och toner. När han var liten sprang han runt och spelade in olika ljud och satte ihop dem till kollage.

- Jag spelade in ljud från tv:n och släktingar som berättade vad de fått i julklapp och olika jultoner som jag gjorde ljudkollage av och sammanfattade julen.

I tredje klass sporrades han musikaliskt av sin musiklärare Folke Larsson från Ludvika, som tog fasta på Erics egna små melodisnuttar och tog med dem i konserter som sedan framfördes av elevorkestern.

- Det var en väldig kick att höra sin egen enkla melodi transponerad till ett stort arrangemang. Jag var nio år då och för liten för att själv vara med i orkestern. Folke uppmuntrade mig att skapa på det viset.

Sagor och Swing har fått bra kritik i landets stora tidningar. De har även fått bra respons från Japan, England, Spanien, Italien och Norge. Låten "Vals på vingar" från sista albumet kommer att användas i en dokumentärfilm om Peru.

- Det är kul när musiken hamnar i ett sammanhang som känns rätt. Jag gillar vad jag gör och det känns viktigast. Vi har fått lysande recensioner och otroligt mycket respons från Norge. Kanske beror det på att musiken påminner om fjordarna.

ÅSA JOHANSSON

Mer läsning

Annons