Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Lista: Här är Dalarnas två vassaste fartkameror – fångade 343 fortkörare på ett halvår

104 vägkameror finns längs länets vägar.
Nu finns siffrorna på var flest fartsyndare fotograferas – Horndal puttas ner från förra årets topplacering.
– Risken ska vara lika stor var du än kör i landet, säger Anders Drugge på polisens sektion för automatisk trafikkontroll.

Annons

I landet finns drygt 1 800 fartkameror utplacerade, varav 104 vid Dalarnas vägar.

Nya har tillkommit i länet under året, dels vid Bergsgården norr om Falun längs riksväg 69, men också vid E16 mellan Nås och Dala-Floda i östlig riktning från Björbo.

Jag tror det är 250 kameror som ska upp i år

Fler är att räkna med, säger Anders Drugge, chef på polisens ATK-sektion (automatisk trafikkontroll) i Kiruna där 60 personer granskar närmare 1 000 bilder på fortkörande trafikanter varje dygn.

– Det pågår ju en etablering. Jag tror det är 250 kameror som ska upp i år, nationellt. Hur det ser ut för Dalarna törs jag däremot inte svara på.

På Trafikverket meddelar man att eventuell montering av nya kameror i länet i år bland annat beror på hur snabbt det går att dra fram el – ofta är det långa leveranstider.

Färsk statistik för det senaste halvåret visar att av länets samtliga 26 sträckor (minst två, men oftast fler kameror per sträcka) så är det Rembos två kameror som toppar listan med 343 fotograferade fortkörare.

Cirka 38 procent som leder till böter

Förra årets listetta Horndal, finns när ett halvår sammanfattas, på en sjunde plats.

343 fotograferade fortkörare innebär inte att alla bötfälls, förklarar Drugge:

– Av dessa är det cirka 38 procent som leder till böter. Bortfallet beror oftast på yttre omständigheter som regn, snö, smuts på vindrutan eller kameraskåpet och liknande, säger han och fortsätter:

– Risken att åka fast ska vara lika stor oavsett var du än kör i landet, eller vid vilken tid på dygnet eller året du färdas.

En förutsättning är att bilen åker för fort

Är det många som fuskar?

– Det finns naturligtvis de som fäller ner solskydd och så, men det är svårt att veta omfattningen. Om någon har solskyddet nerfällt mitt i natten, då kan man ju dra slutsatsen att det handlar om fusk, menar Drugge.

Kan ni använda kamerorna för att spåra, till exempel en bankrånares bil?

– Det händer emellanåt att vi kan hjälpa till i något enstaka ärende, men en förutsättning är att bilen åker för fort.

Norge mäter ju också tiden som en bil färdas mellan kamerorna, är det något för Sverige?

– Vägsträckan måste då vara homogen när det gäller på- och avfarter, vilket gör det mer begränsat. Det är också förknippat med kostnader och juridiska frågor. Det var flera faktorer som gjorde att vi satsade på punkt-ATK (det nuvarande systemet reds. anm.). Inget är dock uteslutet i framtiden.

Utan kameror kör nästan 50 procent för fort

Gör inte fartkamerorna att det blir en ryckig körstil?

– Våra mätningar visar att på 70-sträckor utan kameror kör nästan 50 procent för fort, med kameror minskas istället den siffran till två procent även fast hastigheten går upp något mellan kamerorna, menar Drugge.

Det kan bli en dyr läxa för den som fångas av en fartkamera, från 1 500 upp till 4 000 kronor, men faktum är att det minskat olyckorna radikalt. Man räknar med att antalet olyckor med dödade eller svårt skadade, minskat med 20-30 procent på de vägar i landet där kamerorna finns.

En människa som mister livet i trafiken kostar cirka 20 miljoner kronor

De 500 000 kronor som en fartkamera kostar väger då lätt jämfört med de samhällsekonomiska vinsterna, säger Drugge.

– Absolut, det finns beräkningar som visar att en människa som mister livet i trafiken kostar cirka 20 miljoner kronor, till det kommer alla svårt skadade. För staten är det en god affär med de ungefär 20 liv per år som vi räddar med ATK-systemet.

Enligt siffror från Trafikverket skulle 100-150 liv kunna sparas per år om alla trafikanter följde hastighetsgränserna.

Så dyr blir fortkörningen

På väg med hastighetsbegränsning till och med 50 km/tim:

Överträdelse med 1-10 km/tim 2 000 kr

Överträdelse med 11-15 km/tim 2 400 kr

Överträdelse med 16-20 km/tim 2 800 kr

Överträdelse med 21-25 km/tim 3 200 kr

Överträdelse med 26-30 km/tim 3 600 kr

Överträdelse med 31-35 km/tim 4 000 kr

Överträdelse med mer än 36 km/tim 4 000 kr

På väg med högre hastighetsbegränsningar:

Överträdelse med 1-10 km/tim 1 500 kr

Överträdelse med 11-15 km/tim 2 000 kr

Överträdelse med 16-20 km/tim 2 400 kr

Överträdelse med 21-25 km/tim 2 800 kr

Överträdelse med 26-30 km/tim 3 200 kr

Överträdelse med 31-35 km/tim 3 600 kr

Överträdelse med 36-40 km/tim 4 000 kr

Överträdelse med mer än 41 km/tim 4 000 kr

Plus

Tillgång till allt innehåll på våra nyhetssajter & nyhetsappar!
119kr per månad. Ingen bindningstid. Säg upp enkelt online!
119 krper månad
  • Allt plusinnehåll på alla sajter
  • Allt plusinnehåll i vår nyhetsapp
  • Ingen bindningstid
  • Avsluta själv online när du vill
Köp Plus

eller

Logga in

Har du papperstidningen men
saknar inloggning?
Skaffa inloggningsuppgifter här