Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pers Anna Larsson: "Vi kan nå varenda liten unge med den klassiska musiken - men vill vi?"

/

Hur speglas den klassiska musiken i kultur- och utbildning­spolitiska besluten idag? Vilken roll har konstmusiken i skolan, musikutbild­ningarna och medierna? Det är frågor som tas upp vid det första rikstin­get för västerländsk konstmusik som arrangeras i Stockholm. Här är en del av talet som Pers Anna Larsson skulle ha läst vid mötet:

Annons

Jag hade kunnat skriva ett brandtal till försvar för den klassiska musiken. Men det gör jag inte. Jag skriver istället ett brandtal för våra barn.

LÄS OCKSÅ: Hon kallar till samling för konstmusiken

Jag tänker säga som det är: Jag hade inte blivit operasångerska om jag hade vuxit upp i Mora. Förmodligen hade jag knappt vetat vad opera är och inte fått tillräcklig musikundervisning för att kunna gå på en klassisk konsert utan att känna mig utanför. Såvida jag inte hade letat upp det själv, inte hade hittat en väg in i salongerna, inte försökt bilda mig själv med det som finns på nätet och i radio och tv. Men varför skulle jag det? Opera skulle inte vara för mig om jag var ifrån Mora. Det är så det är. Vi måste göra ett val. Antingen ger vi våra barn undervisning i vårt tusenåriga kulturarv, den klassiska musiken som all västerländsk musik bygger på, det som är själva grunden – eller så ger vi upp. Det är bara det att jag i så fall vill höra politikerna säga det rakt ut. Säga att den klassiska musiken bara är för de redan invigda, att man inte får komma in om man inte gör en egen ansträngning och börjar leta, lära, titta och lyssna på egen hand. Men hur och varför skulle man komma på en sådan idé alldeles av sig själv? Hur skulle man våga?

Jag blev operasångerska. Min pappa är från Mora men jag är uppvuxen i Stockholm. Jag gick i musikskola och hade fantastiska lärare engagerade i ämnet. Jag fick en relation till klassisk musik, och fastän mina föräldrar inte lyssnade på klassisk musik hemma blev det naturligt för mig att gå på konsert, att känna mig inkluderad. Jag betonar att vi inte hade någon klassisk musik i hemmet för att ingen ska känna sig hotad. Jag är så trött på att utmålas som snobb för att jag sysslar med opera och klassisk musik och jag är ännu mer trött på ropen att jag i Sverige måste anpassa mig till en publik som inte vill ha det jag gör. Inom min bransch tänker folk till och med att vi ska göra annat än klassisk musik. En annan musikstil, hitta på något annat som är lättare att ta till sig, som är mer likt det folk får automatiskt på radio och i tv, för att locka en ung publik. Vi ska inte ens försöka att sälja det vi kan, är utbildade för och älskar. Men jag anser att det i första hand är skolans uppgift att ge barnen möjligheter att navigera i vårt samhälle och att få möta litteratur, konst och musik.

Och nu kommer jag till själva kärnan. Är det rimligt att offentliga medel till små privata aktörer ska villkoras och styras så att om man inte dessutom gör opera eller musik för barn så blir det mycket svårare att få anslag – samtidigt som samhället i övrigt har gett upp när det gäller att ge barnen relevant musikundervisning i skolan? Är man från statligt håll medveten om hur mycket halvbra, för att inte säga dålig, barnkultur som produceras för att arrangörerna egentligen ville ha pengar för det projekt man verkligen vill göra? Är det rätt mot barnen att lägga ner kulturskolor i kommunerna och att inte musikundervisningen innefattar klassisk musik, samtidigt som små privata aktörer och fria grupper (som inte ens är pedagogiskt utbildade) ska utpressas att göra föreställningar för barn och unga?

Tillbaks till mitt brandtal. Vad vill jag? Jag vill att skolan tar sitt ansvar! För det är i skolan vi når varenda liten unge i hela landet. Det är en demokratifråga. Om vi inte anser att barn ska undervisas i klassisk musik, då är det väl inte mer än rätt att vi säger det rakt ut: Vi vill inte låta varenda unge möta klassisk musik.

Pers Anna Larsson

medverkar just nu i Wagners Ring på Staatsoper i Berlin, aktuell som Carmen i Dalhalla i augusti

LÄS MER: Hon kallar till samling för konstmusiken

Mer läsning

Annons