Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nina Svensson undersöker konstföreningen som idé

/
  • Nina Svensson har skapat en installation över en fiktiv entré hos ett företag med konstförening i Galleri Se Konst.
  • Iscensättningen av entrén binder ihop form och historia. Här en entrémöbel för växter.
  • Ett femtontal av polaroidbilderna överförda till grafiska tryck ingår i installationen.

Nina Svensson utgår ifrån en konstförenings arbete i sin installation som just nu visas på Galleri Se Konst, i Falun. Resultatet är en intressant vinkling av vår närmaste samtidshistoria. i

Annons

En gång i tiden, egentligen för inte länge sen, fanns det ganska ofta konstföreningar i vanliga företag, i en bank, ett livsmedelsföretag, ett försäkringsbolag, ett apotek, ja till och med i Systembolaget. I konstföreningen enades man i ett intresse för kultur och konst, ett ideellt engagemang för att sprida god konst på arbetsplatsen och till sina kolleger. Konstföreningarna var, och är, en del av de svenska folkrörelserna med folkbildande ambitioner – man ville att flera människor, och bredare grupper, skulle få tillgång till kultur och konst av god kvalitet. På det sättet kom det sig att många svenskar utan att egentligen anstränga sig kunde ha ett grafiskt blad av kända konstnärer som Lennart Rodhe, Olle Bonnier eller K G Nilsson på vardagsrumsväggen; de betalade en årlig medlemsavgift och fick vara med i ett lotteri där årets konstinköp lottades ut till medlemmarna. Hade man tur kunde man vinna förstapriset som ofta var en större oljemålning. De lägre priserna var vanligtvis grafiska blad. Konstföreningarna kunde samla såväl ekonomichefen i företaget som sekreteraren, arbetaren eller kontoristen runt samma intresse. Man möttes för att prata om och se på konst, man gick på utställningar tillsammans för att köpa in konst till konstlotterierna som ofta ägde rum en gång om året.

Nina Svensson, som nu ställer ut på Galleri Se, fick för några år sedan i uppdrag att inventera en samling konst som konstföreningen i ett företag köpt in under åren 1970-2000. Under processen fick konstnären tillgång till ett antal polaroidbilder, fotograferade av anställda på samma arbetsplats och dokumenterande olyckor, skador, inbrott och händelser som störde produktionen på olika sätt: en vattenskada, ett elavbrott, en truck som kört på en stapel pallar, ett inbrott osv. Inspirerad av de frågeställningar fotografierna väckte arbetade Nina Svensson vidare med att undersöka samband och idéer om arbete, fritid och kultur.

Utställningen - installationen "Entré - ärende till huvudkontoret för kännedom och agerande" , visar en iscensättning av företagets entré, den plats där man träder in i och ut ur arbetssituationen, där man möts som arbetare och privatperson, formellt respektive informellt. Ett gallerverk av träreglar bildar en spaljé, avgränsande och halvöppen, skärningspunkten där du som besökare behöver ett ärende eller ett tillstånd för att komma vidare. Mitt i gallerirummet har konstnären byggt denna gallervägg från golv till tak. Formen och materialet associerar till 70-talets vurm för furuinredningar. På en vägg hänger en replik av en möbel avsedd för växtarrangemang som fanns i den verkliga entrén. Här finns också, på två väggar, ett femtontal av polaroidbilderna överförda till grafiska tryck, svart-vita grafiska blad i A4-format med själva bilden i det kvadratiska polaroidformatet. De ursprungliga fotona av olyckor och incidenter hade överhuvudtaget inga konstnärliga intentioner utan skulle enbart dokumentera händelser. Nu har konstnären bearbetat bilderna och resultatet är mycket vackra och spännande blad med djup i svärta och gråskala. Ytterligare delar som fyller på konceptet är en väggklocka som fanns på företaget och en stor naturvit stickning monterad på en vägg samt, i små rosa silikonvaser, sticklingar av den vanliga tåliga krukväxten ampellilja.

Nina Svenssons tema har att göra med hur synen på identitet i förhållande till arbete och arbetsplats har förändrats och hur denna förändring avspeglar sig i det konkreta handhavandet av konsten. Detta visar hon genom urvalet och utnämnandet av polaroidbilderna som konst, sammankopplingen med den konstsamling, mest bestående av grafik, som ägdes av företaget och gestaltningen av gallerirummet som ett slags replik av en företagsentré. Iscensättningen av entrén binder ihop form och historia så att konceptet blir läsbart. Nina Svenssons utställning är en intressant vinkling av vår närmaste samtidshistoria.

FÖLJ: DT KULTUR PÅ FACEBOOK

LÄS MER: Galleri Se Konst på Supermarket

LÄS MER: Tillbaka till DT kultur

Mer läsning

Annons