Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Avskalad Peer Gynt på Dramaten: "Det vi bevittnar sker inuti Peers huvud"

Annons
Regissören Michael Thalheimer (till vänster) sätter upp Peer Gynt. Foto: Henrik Montgomery / SCANPIX
Repetition av föreställningen Peer Gynt på Dramaten i Stockholm.Foto Hossein Salmanzadeh / TT
Repetition av föreställningen Peer Gynt på Dramaten i Stockholm.Foto Hossein Salmanzadeh / TT

När den tyske regissören Michael Thalheimer sätter upp Henrik Ibsens klassiker "Peer Gynt" på Dramaten sugs publiken in i protagonistens fantasivärld.

– Ibsens språk är så rikt att det omedelbart skapar bilder och associationer, säger Thalheimer.

Stina Ekblad spelar mor Åse i Peer Gynt.Foto Hossein Salmanzadeh / TT

I Michael Thalheimers tappning av "Peer Gynt" är scenografin lika ovanlig som den är iögonfallande. En myriad långa stänger sticker upp ur det roterande golvet. Ljussättningen och musiken, skriven av Bert Wrede, är både suggestiv och olycksbådande.

Längst fram på scenen står en podiumliknande kub. Det är på den lilla ytan Peer Gynt, spelad av Erik Ehn, uppehåller sig under större delen av föreställningen.

– Ibsens språk är så rikt att det omedelbart skapar bilder och associationer. Därför ville jag inte skildra berättelsen med hjälp av scenografin. Den är i stället väldigt avskalad så att publiken kan föreställa sig att det vi bevittnar sker inuti Peer Gynts huvud. Han drömmer sitt liv och allt som händer utan att röra på sig. Scenen är enorm, men berättelsen om Peer Gynt utspelar sig egentligen på en kvadratmeters yta, säger Thalheimer.

Fysisk utmaning

Senast "Peer Gynt" sattes upp på Dramaten stod Ingmar Bergman för regin. Året var 1991 och titelrollen spelades av en jovialisk och något rundlagd Börje Ahlstedt. När Erik Ehn förkroppsligar Peer Gynt får huvudrollen ett muskulöst, nästintill primalt, uttryck.

– Utmaningen är att det är ganska fysiskt krävande. Det är ungefär som ett halvmaraton att dra igenom allt. Jag måste vara i god form, på topp både mentalt och fysiskt. Sedan tycker jag att rummen som Thalheimer skapar med sin scenograf är en väldig tillgång. Kuben jag står på är hela min värld. Det är en tillgång mer än en begränsning, säger Ehn.

"Teatern i ett nötskal"

Ehns position på scenen innebär att han oftast agerar med ryggen mot sina motspelare, något som ställer stora krav på koncentration och tajming hos skådespelarna.

– Det hör inte till vanligheterna och det hänger ihop med att det är Peers fantasi. Jag sitter inte och pratar med dem och har ögonkontakt. Sedan ställer det minst lika stora krav på samspel, för jag måste egentligen ha alla texter i huvudet, säger Ehn.

– Jag måste säga att jag älskar det här sättet att arbeta på. Jag förstår att det utifrån kan upplevas som begränsat, men jag känner inte så. Jag känner väldig frihet. Det läggs ett stort ansvar på oss också, att säga "ni har inte kulisser och väggar och hus och en massa roliga kläder som ser olika ut. Ni har er själva och rummet i två och en halv timme. Berätta historien." Det är teatern i ett nötskal, tycker jag.

"Fantasifull teaterkonstnär"

Erik Ehn och Michael Thalheimer har samarbetat tidigare i pjäserna "Kasimir och Karoline" och "Woyzeck". För Stina Ekblad som spelar Peer Gynts mor Åse är det däremot ett första möte med regissören.

– Det är väldigt roligt att möta en sådan stark och fantasifull teaterkonstnär. Jag tycker att han har de två bästa egenskaperna som en regissör måste ha: musikalitet och barnslighet. Det har han i övermått, säger hon.

Thalheimer har fascinerats av "Peer Gynt" sedan sina ungdomsår. Intresset rotar sig i den arketypiska fråga som han anser ställs i Ibsens text: "vad går livet ut på?"

Men pjäsen, som har satts upp ett antal gånger i regissörens hemland Tyskland, gör sig bäst längre norrut, anser han:

– Det är en fantastisk möjlighet att få sätta upp den här pjäsen i Skandinavien, för det är här den hör hemma. "Peer Gynt" är nog för fantasifull, för rotad i mytologi, för att verkligen komma till sin rätt i Tyskland där de klassiska rollfigurerna är som i "Faust" – sakliga.

Patrick Stanelius/TT

Fakta: Michael Thalheimer

Född 1965 i Frankfurt.

Har en bakgrund som slagverkare och skådespelare.

Är känd för sitt minimalistiska uttryck. Iscensätter ofta sina uppsättningar i stora, avskalade rum – ofta i samarbete med scenografen Olaf Altmann.

Har varit verksam vid bland annat Thalia Theater i Hamburg, Deutsches Theater i Berlin, Burgtheater i Wien och Det Kongelige Teater i Köpenhamn.

"Peer Gynt" är hans fjärde gästspel på Dramaten, efter "Faust" (2006), "Kasimir och Karoline" (2008) och "Woyzeck" (2013).

Fakta: "Peer Gynt"

Skriven av den norske dramatikern Henrik Ibsen 1867 och sattes för första gången upp på teater 1876, med musik komponerad av Edvard Grieg.

Uppsättningen som har premiär på Dramaten den 15 februari regisseras av Michael Thalheimer.

Medverkande: Erik Ehn, Stina Ekblad, Rebecka Hemse, Carl Magnus Dellow, Andreas Rothlin Svensson, Thomas Hanzon.

Scenografi: Olof Altmann.

Musik: Bert Wrede.

Mer läsning

Annons