Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

REPLIK: Inte säkert att friskolan skulle kosta 13 miljoner - och varför skulle alla elever komma från Mora?

Annons

Svar till debattartikeln "En friskola i Mora kostar oss 13 miljoner extra per år" som publicerades i DT den 6/4:

I en debattartikel förfasar sig Socialdemokraterna över att vi i MoraAlliansen ser positivt på etableringen av en ny fristående högstadieskola i Mora. Socialdemokraterna ser etableringen som ett hot och vill ha monopol över skolväsendet, medan vi i majoriteten ser det som en möjlighet, där vi kan erbjuda Moras medborgare ett val, samt locka elever och lärare från hela landet.

Elevunderlaget för årskurs sju till nio är stabilt med 700 elever. Den nya fristående skolan har för avsikt att ha omkring 180. Vad säger att alla 180 elever ska vara från Mora? Grundarna planerar att ha en profil mot idrott och friluftsliv.

Mora gymnasium har idrottsinriktningar där elever från hela landet går. Möjligheten finns att locka hit dem redan under högstadietiden. Flera föräldrar väljer också att flytta med sina barn.

Att det kan upplevas som tufft för förvaltning och rektorer med konkurrens om lärare förstår vi, men konkurrens är även triggande och utvecklande. Vi politiker ska stödja verksamheten genom fortsatta satsningar på administrativ avlastning, förstelärare och se över en nybyggd högstadieskola, så att även den kommunala skolan ses som attraktiv. Vi är övertygade om att lärare vill ha olika arbetsplatser att välja mellan.

De ekonomiska konsekvenserna av etableringen är enligt förvaltningen svåra att beräkna. Mycket hänger på antal elever och hur man lyckas anpassa lokaler samt personal. Det går alltså inte, som Socialdemokraterna gör, att dra slutsatsen att det per automatik blir en utökad kostnad på 13 miljoner.

Det är ren skrämseltaktik. I stället handlar det om att anpassa verksamheten efter rådande förutsättningar. De fristående verksamheterna får samma ekonomiska förutsättningar som de kommunala. Socialdemokraternas resonemang blir därför märkligt.

Vidare påstår skribenterna att vi underkänner den egna skolförvaltningen. Skolchefen arbetar tillsammans med rektorer och lärare engagerat och systematiskt för att hela tiden höja kvalitén. Ökningen av resultat och förbättring av ekonomin visar att man är på rätt väg och detta gör att vi har stort förtroende för deras arbete.

Trots det får politiker i bland ta ställning emot en förvaltning för att driva sin politik och hålla de löften man har gett väljarna. Det skulle vara mer skrämmande om inte ett sådant ställningstagande någonsin skedde i en politikerstyrd organisation. För vad har vi då – jo ett tjänstemannavälde utan demokratisk förankring.  

I slutet av sin debattartikel tar skribenterna lite svepande upp segregation och menar att den ökade segregationen bottnar i friskolornas uppkomst. I forskningsrapporten ”I stället för vinstförbud” (2018) skriver professorn Karin Edmark att friskolereformen delvis har bidragit till segregationen, men att den stora boven är bostadssegregationen.

I Mora arbetar vi med blandade boendeformer när vi planerar nya bostadsområden. Ett exempel är Måmyren där det ska byggas både fristående hus och lägenheter. För att ytterligare försäkra sig om att blanda olika socioekonomiska grupper kan man främja mer information om aktiva skolval och på de kommunala skolorna erbjuda mer avancerade kurser för studiestarka elever för att behålla dessa. Lösningen är inte att motarbeta friskolorna.

Friskolorna har berikat skolväsendet, men tyvärr finns det en mängd myter kring dessa, till exempel att det endast är stora företag med vinstintresse som driver dem. Sanningen är att94 procent är små med en eller två enheter.

De håller också i snitt lika eller högre kvalité än de kommunala enligt professor Mats Bergman (vilket också framgår av rapporten ”I stället för vinstförbud” 2018). Tyvärr får inte detta så stor uppmärksamhet i media, utan i stället lyfter man fram enskilda aktörer som inte sköter sig.

I Mora finns det en tradition av entreprenörskap. Det visar sig genom alla små företag, genom initiativ och engagemang inom kultur, idrott och bygdegårdar. Det märks också genom att elva av 27 förskolor är fristående. Dessa har funnits under många år och håller hög kvalité. Likaså har Mora en fristående skola F-6 som fungerar bra.

Varför inte komplettera detta med ett fristående högstadium? De som ansöker har gedigen skolbakgrund och har tidigare visat prov på drivkraft. Entreprenörskap ska inte vi politiker hindra, utan främja. Det leder Mora framåt!

Rose-Mari Bogg (C)

Ordförande för- och grundskolenämnden

Carina Jannessson (M)

1:e vice ordförande för- och grundskolenämnden

Anna Hed (C)

Kommunalråd

Malin Höglund (M)

Kommunalråd

Ingvar Niilimaa (MoP)

Gruppledare Morapartiet

Birgitta Sacredeus (KD)

Gruppledare Kristdemokraterna

Jörgen Öhrström (L)

Gruppledare Liberalerna

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons