Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SSAB hoppas på elväg till Borlänge

/
  • SSAB hoppas på bättre exportmöjligheter med en elväg till Gävle hamn eftersom järnvägen är full

SSAB är med i projektet elväg Gävle och hoppas att pilotproketet ska bli så framgångsrikt att det sedan byggs en elväg från Gävle hamn till Borlänge.

Annons

Peter Wigren, Logistikchef på SSAB Borlänge var med redan för två och ett halvt år sedan då man deltog i ett möte hos Siemens där flera förslag presenterades för vad som skulle kunna vara ett lämpliga pilotprojekt för ett elvägsprojekt.

– Vi hade tittat på godsflöden från Dalarna och Gästrikland ut till Gävle hamn och fann mycket stora volymer. Vårt förslag vann stort intresse då det var det enda som var inriktat mot tung transport av exportinriktad industri. Vårt förslag blev sedemera uppbackat av flera företag i regionen och ett konsortium bildades med Scania och Siemens som teknikleverantörer och Region Gävleborg som sammanhållande part. Nästa steg var att skicka in ansökan till Trafikverkets förkommersiella upphandling för Demonstration och kunskapsunderlag avseende elvägar för tung trafik. Urvalsprocessen har pågått i 1,5 år, ett mycket stort arbete har lagts ned från projektledningen på den omfattande ansökan och nu har vi fått besked att vi är utvald som den Trafikverket vill ha, säger Peter Wigren som nu ser fram mot hösten då projektet realiseras och trafiken kommer i gång 2016.

– På SSAB har vi periodvis en begränsning i järnvägskapaciteten på sträckan Borlänge-Gävle som gör att vi tvingas köra lastbil för att inte begränsa försäljningen när det är högt tryck på marknaden. Det är inte en hållbar lösning miljömässigt. Det finns ett politiskt mål i Sverige att drastiskt öka den fossilfria transporterna till 2030, han hoppas att projektet kommer att visa att man har hittat en hållbar lösning som kan bidra till detta.

Beslutet gäller en två kilometer lång teststräcka men om resultaten faller väl ut kan man tänka sig en elväg mellan Gävle och Borlänge där olika godsslag samsas om kraftförsörjningen.

– Tekniskt sett är trådbunden eltransport inte nytt, vi hade trådbussar för hundra år sedan, det nya är att kombinera dieselmotorn med eldrift försörjd från tråd vilket ger stor flexibilitet. Med den nya tekniken skulle till exempel en timmerbil driven av biodiesel kunna lasta ute i skogen, ansluta sig till elvägen och köra på el direkt till hamnen. Det ger lägre miljöbelastning och utan dyr och tidskrävande omlastning från bil till järnväg.

Peter Wigren har varit nere i Tyskland och provåkt på Siemens testbana:

– Det blir knäpptyst när man går över till eldrift och det är bara däcksbullret som hörs så arbetsmiljön blir också bättre, säger Peter Wigren.

– I Los Angeles finns ett elvägsprojekt på en flygplats som ligger lite före oss, men vi blir först i Europa med ett elvägsprojekt på offentlig väg, säger Peter Wigren som räknar med att projektet kommer att få stor internationell uppmärksamhet

Nu är SSAB inte bara med för att det är roligt att stötta ny teknik utan det finns klart företagsekonomiska skäl:

– Det behövs kraftiga stolpar för kontaktledningar var 50:e meter och extra vägräcken för att skydda dessa, vi har stål till detta och det är en affärsmöjlighet men än mer intressant för våra höghållfasta stål och duktiga utvecklare är att kunna marknadsföra specialdesignade trailers där vi optimerar dessa efter vilket gods som skall köras, säger han

_ Med höghållfasta stål som kan få ned vikten på de tunga fordonen, som gör dem starkare och ökar nyttolasten passar våra SSAB som handsken i detta sammanhang.

– Vår bedömning är att både vi i den tunga industrin och speditören kan få ned kostnaderna transporterna mellan Dalarna och Gävle och göra oss båda till vinnare med elvägen, säger Wigren.

Mer läsning

Annons