Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Widmark vill vända lästrenden

I år firar Martin Widmark tio år med LasseMajas detektivbyrå. Böcker som år efter år tillhör bibliotekens mest utlånade.
I kväll kommer Widmark till Ludvika och berättar bland annat om hur han vill öka barns läsförståelse.

Annons

Det började med att han läste rövarhistorier för sin son på väg till skolan. Berättelserna uppskattades och Martin Widmark tänkte att han hade något som kunde funka.

Det hade han.

Förlaget som år 2000 tog emot den första berättelsen Att fånga en tiger ville ha mer. Och gärna pusseldeckare för barn. Var det något han skulle kunna fixa?

– Det lät roligt. Jag gjorde ett försök och det gillades, berättar Martin Widmark om hur den första LasseMaja-boken Diamantmysteriet blev till.

I dag har han skrivit ytterligare 21 böcker om den inte så sömniga småstaden Valleby där de två klasskompisar framgångsrikt driver detektivbyrå ihop.

Böckerna har översatts till drygt trettio språk, i sju år i rad har Widmark tilldelats utmärkelsen Bästa bok i kategorin sex år plus av Bokjuryn. Förutom böckerna om Lasse och Maja har han skrivit flera framgångsrika serier, bland annat om monsteragenten Nelly Rapp, äventyrarna David och Larissa, Tyko Flore och en serie om vikingar bland mycket mer.

Varför tror du att barn slukar dina böcker?

– Alla har sin läsupplevelse, men jag tror att det finns några gemensamma nämnare. I böckerna för yngre läsare handlar det om språket som inte sätter krokben för läsningen. Det ska vara enkelt så att barn förstår. Samtidigt är intrigen, den intellektuella nivån i berättelsen högre än vad som är vanligt i de berättelser som brukar rikta sig till barn i spannet mellan sex och elva år. Jag litar på att läsarna fattar, säger Martin Widmark.

– Barn är inte så dumma som de låter, kan man säga lite slarvigt. Ungar älskar när man tror att de är äldre än de är. Med böckerna aktiverar jag läsaren som bjuds in i problemlösandet.

Han är utbildad mellanstadielärare och arbetade tio år i Rinkeby, Stockholm. I dag varvar han författarskapet med inhopp som lärare och med att skriva läromedel.

Sedan många år är han starkt engagerad i att få barn att läsa mer i skolan. Han förespråkar införandet av 30 minuters schemalagd läsning per dag i låg- och mellanstadiet.

På årets bok- och biblioteksmässa medverkade han tillsammans med forskaren Martin Ingvar och talade om hur viktigt det är med barns läsning.

– Nyligen kom rapporten som visar att läsförståelsen minskar hos barn. Det här måste vi vända, säger Martin Widmark som just nu arbetar med ett projekt tillsammans med en rad förlag som ska presenteras för regeringen och utbildningsdepartementet den här veckan.

Projektet heter "En läsande klass" och riktar sig till lärarkåren med en webbsajt och en handbok som Widmark just nu arbetar med.

Nyckeln till att förstå det man läser är enligt honom att prata om läsupplevelsen.

– Måste ha ett samtal kring det man just läst, först när du börjar prata om läsupplevelsen blir texten levande.

Med projektet ska lärare ges verktyg för att börja jobba med läsning och läsförståelse.

– Ansvaret ligger i dag på hemmen. I skolan ges läskoder och sedan är det upp till föräldrar att prata om läsningen och ge fördjupning. Jag vill ta tillbaka ärendet till klassrummen, säger Widmark som just nu inte hinner läsa någon skönlitteratur för egen del.

– Jag plöjer utredningar och forskning om läsning. Det är spännande att borra ned sig i ett ämne.

Vad ska du prata om i Ludvika?

– Jag ska prata om mina senaste böcker i LasseMaja-serien och om en ny serie med en vikingapojke, det är lite som Röde orm för barn. Men jag kommer nog också kila in lite om barn och läsning, eftersom jag är så engagerad i det ämnet. Det är svårt att undvika.