Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vinsten regnade bort

Regn och kyla, det är inte SMHI som rapporterar om detta sommarens fenomen utan pryljätten Ckas Ohlson i Insjön som trots att sommarkylan sänkte köplusten ändå ökade marknadsandelarna.

Annons

Försäljningen för Clas Ohlson ökade fem procent och uppgick till 1 462 miljoner kronor visar bokslutsårets första kvartalsrapport. Det betyder att Clas Ohlsons försäljning på rullande tolvmånadersperiod nu är uppe i 6335 miljoner kronor, upp 75 miljoner jämfört med årsbokslutet.

– Det har varit som vi förväntat oss, trögt. Konsumentköplusten har varit lika kall som sommaren. Sommarsortimentet har inte sålt särskilt bra och så har det också varit i butikerna i Falun och Insjön, säger koncernchefen Klas Balkow.

– Men vi fortsätter att växa och tar marknadsandelar på samtliga marknader. Försäljningen i jämförbara butiker har varit lägre mot bakgrund av en generellt svag marknad under sommaren. Trots det så har vi växt fem procent och tagit marknadsandelar. Men jämfört med samma kvartal för ett år sedan så har vinsten minskat 14 procent.

Clas Ohlson har skiftat tillväxtstrategi från att etablera 20-talet nya butiker per år till att erövra sina länder med den nya e-handelsplattformen.

– Sedan v släppte den nya e-handelsplattformen i maj har e-handeln ökat 60 procent och i juni så startade vi i England och i måndags i Finland så nu har vi e-handelsplattformar i alla våra länder, berättar Balkow.

Antalet butiker var vid periodens utgång 162. Under det första kvartalet har fem nya butiker, två i Sverige, två i Norge och en i Finland.

– Clas Ohlson satsar nu inför hösten med ny katalog och över 1 000 nyheter för alla hemmafixare, säger Klas Balkow.

Clas Ohlsons tillväxtstrategi med förberedelser för expansion på nya marknader ifortsätter, initialt med e-handel på tyska marknader under verksamhetsåret 2013-2014.

Arbetet med marknads- och konkurrensundersökningar, översättning av bland annat produktmanualer och information på produkter pågår.