Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vill rusta inlandsbanan

Inlandsbanans kommuner vill ha del av regeringens framtida mångmiljardsatsning på infrastrukturen.
– En satsning på inlandsbanan skulle lösa många av de infrastrukturproblem som vi har i landet i dag. Inte minst för gruv- och skogsindustrin, säger Moras kommunalråd Bengt-Åke Rehn (S).

Annons

Landets 25 kommuner utmed inlandsbanan vill nu ha del av de 522 miljarder som regeringen öronmärkt för satsningar på infrastrukturen till och med 2024.

I ett gemensamt upprop i DN-debatt kräver inlandskommunerna en storsatsning på den 1288 kilometer långa banan mellan Gällivare och Kristinehamn.

– Regeringen har nu aviserat sin storsatsning. Detta mycket för att lösa gruvnäringens problem att få ut godset från gruvorna till havet. Vi har en studie som visar att inlandsbanan är lösningen. En rustad inlandsbana skulle innebära att industrin kan transportera stora delar av sitt gods på "vår" bana. Det i sin tur lättar på trycket på andra banor - som exempelvis Dalabanan och Bergslagsbanan som i dag är nära en infarkt, säger Bengt-Åke Rehn.

Den efterlysta satsningen innebär att den nedlagda sträckan Mora-Vansbro-Persberg i Värmland återuppstår som riktig järnväg.

– Det är en vital del i detta upplägg, som så inte minst skulle betyda mycket för oss i Mora och Vansbro - och hela Dalarna, säger Rehn.

En satsning skulle leda till utveckling av inlandet. I exempelvis nya företagsetableringar - som gruvor i inlandet -, nya lokala jobb och då möjligheter för människor att leva kvar på landsbygden, menar inlandskommunerna.

– Det finns så otroligt mycket som talar för detta. Därför vill vi 25 kommunalråd gå ut med detta nu och lyfta frågan nu när regeringen agerar för infrastrukturen, säger han.

Ännu är det dock oklart vad en satsning på inlandsbanan landar på i kronor och ören. Det handlar dock om mångmiljardbelopp.

– Det här är ju den ständiga politiska frågan. Vad kostar det? Har vi råd? Är det värt det? Vi anser att det gör det. En satsning på inlandsbanan ger på sikt större vinster tillbaka till landet. Vår förstudie visar det. Nu lyfter vi frågan och hoppas på ett klokt ledarskap, säger Moras kommunalråd Bengt-Åke Rehn.