Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vill ha mer resurser för dyslektiker

Nu vädjar Dalarnas dyslexiförening till politiker och skolchefer:
– Tillsätt mera resurser för att upptäcka dyslexi i tid, säger ordföranden Holger Pettersson.

Annons

Drygt fem procent av länets befolkning lider av dyslexi, specifika läs- och skrivsvårigheter.

Holger Pettersson vet hur det är.

Hans omgivning upptäckte att han led av dyslexi hemma i Småland i sjuårsåldern.

– Jag gick i andra klass och vände på bokstäver och tappade ord i meningar.

– Men en lärare på skolan hjälpte mig tidigt. Jag fick lära mig olika knep för att det skulle bli rätt och det har jag haft stor nytta av resten av livet.

– Jag måste tänka annorlunda och totalt sett klarar jag mig bra, säger Pettersson, som arbetar som processledare för Matlandet Dalarna vid länsstyrelsen.

Sedan han flyttat med familjen till Dalarna är han nu ordförande i länets dyslexiförening.

Och han menar att mer resurser måste sättas in för att upptäcka dyslexi - i tid.

– I dag går många elever ut åttan och nian utan att man fått hjälp. Det är alldeles för sent. Hjälpen måste sättas in tidigare, mycket tidigare.

Därför hoppas han att politiker och skolchefer inser vikten av att dyslektiker får hjälp tidigt.

– Det är en utmaning för skolan. Resurserna måste öka för ändamålet. Politiker måste inse att dyslektiker är en stor grupp och kanske ska rektorer avsätta tid för att titta på den här gruppen.

– Dalarna ligger under rikssnittet när det gäller kunskapsnivån i eftergymnasiala studier. Det beror på många flaskhalsar, men en av dem kan vara dyslexi, säger Holger Pettersson.

Tisdagen den 18 september uppmärksammas dyslexi vid en föreläsning på Högskolan i Falun (13.00-16.30).

Det är docenten Ulrika Wolff vid Göteborgs universitet som kommer att prata om sin forskning kring unga med dyslexi.

Dels har hon följt 4-åringar som fått fonologisk träning och jämförts med en kontrollgrupp.

Resultaten av studien kan komma att presenteras vid föreläsningen.

Men hon har också följt elever som fått ett program med strukturerad träning av bland annat läsflyt och läsförståelse.

– För att lyfta fokus kring dyslexi försöker vi ordna intressanta föreläsningar. Jag hoppas politiker och skolledare kommer och lyssnar, säger Holger Pettersson.