Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Vi träffar alla kunder"

Försäkringskassan ska träffa alla kunder i ärenden som handlar om assistansersättning, enligt enhetschefen i Borlänge.
– Ja, så är det i dag i alla fall, säger Jörgen Ekdahl.

Bedömning av assistansersättning sker efter att försäkringskassan tagit del av bland annat den medicinska utredningen samt träffat den funktionshindrade eller hans eller hennes gode man. Varför man dragit ner på antalet timmar i de två fallen ovan enbart efter telefonsamtal vet inte enhetschefen Jörgen Ekdahl.

– Nej, jag tillträdde i juni förra året och det är hemskt svårt för mig att kommentera vad som beslutades 2010 och varför, men jag har svårt att tänka mig att det har gått till så, säger han.

– Sådant sker inte i dag. Vi träffar alla kunder.

Kan de här två personerna få en omprövning av beslutet?

– Rent generellt kan de skicka en ny ansökan om utökning av timmarna så gör vi en ny prövning. Det behöver inte gå någon speciell tid för det.

Kommer ni då hem och träffar dem?

– Ja, det är så vi gör. Vi träffar alla våra kunder, säger Jörgen Ekdahl.