Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi måste jobba med besöksnäringen"

Utan de stora turistevenemangen är Rättvik borta som turistort.

Annons

– Om Dalhalla och Classic Car Week försvinner är Rättvik borta som turistort inom tre år.

Det anser Turistföreningens ordförande Björn Ebbe Evbjer och manar till mobilisering för en medveten marknadsföringsstrategi.

– En snabb och kraftfull samling är viktigt för oss i Rättvik och för regionen om vi ska behålla och utvecklas som turistort, säger Ebbe Evbjer.

– Det handlar om att sälja produkter i världen, vara synlig och använda ny teknik. Medvetna strategier och tillsammans med andra behöver vi både paketera och kvalitetssäkra våra attraktioner, boende, mat och aktiviteter. Det kan vara allt från öppettider och menyer på olika språk, men vi behöver komma i gång med detta arbete snabbt och kraftfullt, anser Ebbe Evbjer.

Under torsdagen träffades företrädare från olika delar av näringslivet i Stiftsgården i Rättviks för att diskutera och samlas kring frågor kring just medvetna strategier.

– Vi har en marknad där svenska aktiva barnfamiljer kommer till oss, äldre personer utan barn, men vi behöver lära oss förstå den utländska marknaden mycket bättre. Vi är för närvarnade svaga på den utländska marknaden, säger näringslivschef Markus Svensson, Rättviks kommuns näringslivskontor.

Elisabeth Asp Christiansson, internationell säljare i Region Dalarna berättar om en nationell, regional och lokal strategi inom en bransch som förra året omsatte 98 miljarder i Sverige räknat i antal utländska gäster som övernattade i landet.

– Detta är en mycket stor näring som genererar många arbetstillfällen i länet. Vi räknar med 2200 nya jobb inom turistnäringen i Dalarna fram till år 2020. Vi kan nå dit genom partnerskap, med Visit Sweden och andra organisationer, näringslivet och de aktörer som jobbar med besöksnäring i Rättvik och länet, säger Elisabeth Asp Christiansson.

– Vi måste jobba på med utvecklingen av besöksnäringen, annars går andra om oss. Alla pusselbitar är viktiga, alla som jobbar med turism kan ställa frågan, vad kan just jag göra.

Region Dalarna har ett internationaliseringsprojekt och om Dalarna och Rättvik ska kunna marknadsföras på den internationella marknaden på ett effektivt sätt behövs nya produkter, och anledningar att besöka just länet. Möter under torsdagen Rättviks turistförening bjudit in till behandlade dessa frågor och framtiden..

– Stora arrangemang och företeelser kan försvinna. Jag vill påpeka att inte minst de stora boendeanläggningarna bland annat stöttar exempelvis Dalhalla ekonomiskt och jag tror populärmusiken i Dalhalla kan få arenan att bära sig ekonomiskt, men det gäller att vara försiktig. Man kan vara borta väldigt fort, säger Ebbe Evbjer.

Markus Svensson framhöll kommunens fantastiska möjligheter och vikten av samarbete.