Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vi bakar kakan -andra tar russinen

Annons

Hela huset jag sitter i dundrar när jag skriver det här. Tryckpressmusiken brukade vara ett tryggt, nästan hemtrevligt ljud, ackompanjerat av trycksvärtedoft, som tog sig ut i trapphuset från tryckhallen. Nu låter ljudet, enligt de ekonomiska olyckskorparna, ungefär som orkestern som följde Titanic i djupet.

Tidningar har förvandlats till mediehus med många kanaler, till vilka betalviljan från läsare och annonsörer hittills inte flyttat med fullt ut. Produktionsfaktorerna har, för att tala med Marx, förändrats kraftigt.

Aldrig har så många läst oss, åtminstone något på dt.se, samtidigt som den framtida finansieringen för det som produceras kan antas bli problematisk.

Andra mediehus sparar, omorganiserar, säger upp, sänker ambitionerna. För DT går det ännu ganska bra. Branscher uppstår, omvandlas, dör - det är naturligt i näringslivet. Men tidningsbranschen är inte en bransch vilken som helst.

Vi säljer information, nyheter, maktgranskningar, åsikter, kunskap, kultur - vi är bygdens torg, referenspunkt, spegel, lägereld och studiecirkel.

Trots de drygt 150 miljoner som skattebetalarna plöjt in i Dala-Demokraten de senaste tio åren kan tidningen inte behålla en egen, tidningsunik bevakning av länets alla delar. DD vill i stället köpa delar av DT:s bevakning. Per Eklund säger för DD:s journalistklubb att ”politikerna på regeringsnivå måste inse att det på sikt blir problem för det fria ordet". Han har både rätt och fel.

Det fria ordet har aldrig haft lättare att uttryckas. Vem som helst kan bli sin egen publicist på nätet genom några knapptryckningar. Det är den journalistiska närvaron, mångfalden och kvaliteten som hotas. Idén om journalisten i en fri, samhällsnyttig roll, verksam i en profession, utmanas.

Eklund är inte ensam om att ropa på staten. Branschkrav på ett omställningsstöd tills en ny betalmodell kommit på plats, har diskuteras i Tidningsutgivarnas styrelse.

Frågan om varför, utöver presstödet, just ett radiobolag och ett tv-bolag ska ha ensamrätt till statens satsningar på journalistik, har väckts av förre SvD- och SR-chefen Mats Svegfors och tv-journalisten Lars Adaktusson.

Paradoxalt nog är ju journalistik lönsam för andra företag än dem med journalistik som affärsidé. I Frankrike hotar president François Hollande Google med någon sorts "innehållsskatt", utifrån synsättet att sökmotorer parasiterar på mediehus.

Mediehusens produkter driver internettrafik som kunder betalar internetoperatörer för, inte oss. Men visst - vi har ju lagt ut det där materialet alldeles frivilligt.

Och gratis.