Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi är bäst i Dalarna"

Säters treor är bäst i Dalarna på svenska och matematik.
Siffrorna baseras på resultatet av förra läsårets nationella prov där 85,3 procent av eleverna uppnått kravnivån i matte och 86,9 i svenska.
– "Anna har du hört, vi är bäst i Dalarna" ropade några elever som jag hade förra året när jag kom i morse, berättar Anna Örjes, ansvarig för projektet Läsa, skriva, räkna som är inne på sitt andra år.

Annons

På fredagsmorgnarna har treorna matte på schemat. I dag jobbar de två och två och får själva välja vad de ska göra, de kan välja mellan att exempelvis spela spel, pyssla, ta sig an problemlösningar eller kanske till och med uppfinna egna mattegåtor som klasskompisarna får lösa.

Olivia Rutkvist och Victoria Göransson gör en mattekedja, en typ av kortspel.

– Matte är mitt favoritämne, säger Victora. Det är kul för man lär sig saker, kluriga och roliga saker. Och så har vi världens bästa lärare!

Klassens lärare Lena Johansson är glad över de positiva siffrorna och menar att engagerade lärare är en av nycklarna till framgången.

– Vi har bland annat en mattegrupp som träffas en gång i månaden, där ingår även Enbacka och Skäve skolor, och vi ger varandra tips och idéer om hur vi kan jobba.

Säters kommun deltar i det statliga projektet Läsa, skriva, räkna som riktar sig till elever upp till och med klass tre. Anna Örjes är projektansvarig. Hon var treornas klasslärare förra året, och har ett stort intresse i matte. När hon kom till Kungsgårdsskolan för några år sedan tyckte hon att mattelektionerna lämnade en hel del övrigt att önska. Hon hade egna idéer.

– Jag började arbeta med mina elever redan när de gick i ettan. Vi hade praktisk räkning, både inomhus och utomhus, med sånger och med kroppen.

Hon mötte dock ett visst motstånd.

– Men ju mer jag arbetade på det sättet, desto lättare blev det att argumentera för det. Vi har mycket bättre diskussioner på skolan nu än för bara fem, sex år sedan.

När projektet sedan drog i gång spreds arbetssättet och används nu i kommunens alla grundskolor. Även föräldrarna är med på tåget.

– Ja, bara vi får förklara och motivera varför inte alla sidor i matteboken är gjorda, säger Anna.

Även í svenska ligger Säters skolor mycket bra till. Bírgitta Hörnström, är en av tre specialpedagoger på Kungsbackaskolan.

– Vi observerar eleverna redan i förskoleklass för att fånga upp dem som behöver extra stöd. Målet är att alla elever ska ha goda läskunskaper när de går ut trean.

Elever som bedöms behöva extra hjälp får regelbundet träffa en specialpedagog, i första hand för att lära sig bokstäverna.

– På det sättet ligger de i bland en hel termin före sina klasskamretar när de börjar ettan och det stärker deras självkänsla, säger Birgitta och berättar att man jobbar mycket med att just plocka fram elevernas starka sidor och med uppmuntran.

Birgitta och hennes kollegor arbetar i nära samarbete med specialpedagogerna på mellanstadiet, så eleverna även får hjälp när de kommer högre upp i klasserna. Men Birgitta uppskattar att av sex elever som fångats upp redan i förskoleklass, är det kanske bara tre som behöver hjälp ända upp i mellanstadiet.

Rektor Göran Garmo är förstås stolt över sin skola, lärare och elever.

– Vi är en helt vanlig skola, med helt vanliga lärare. Men vi har ett gott samarbete mellan föräldrar och lärare, som i sin tur är duktiga och engagerade, säger han.