Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Vattenprojekt med guldkant

En fin utmärkelse, medvetna elever och 19 647 kronor till ett u-landsprojekt. Det är några av resultaten när Hagagymnasiets ekonomielevers vattenprojekt nu avslutas.
– Det känns jättebra att alla varit så engagerade, säger Ronja Rimsler som går i trean.

Annons

Projektet som startade i september 2009 var ett Comenius partnerskapsprojekt där även skolor från Italien, Grekland och Wales ingick. Syftet var att höjda medvetenheten om vattnets betydelse bland elever, lärare och föräldrar.

– Man tänkte inte så mycket på hur viktigt vatten är förut, säger Frida Grus, en av de elever som deltagit.

Projektet har involverat några hundra elever på ekonomiprogrammet och åtta lärare.

– Vi har jobbat ämnesövergripande, berättar Annelie Westergren, en av de samordnande lärarna.

Eleverna har fått ta fram fakta och göra andra medvetna om vattenfrågor bland annat genom en stor utställning på skolan, banderoller på Peace & Love, utställning på Dalecarlia Cup och information under flera öppna hus. Detta har också lett till att Hagagymnasiet utsågs till årets vattenskola 2011.

– Det var verkligen en bonus, säger Westergren.

Tack vare priset kunde också några elever delta i ett utbytesprojekt med Italien och kunde konstatera stora skillnader i vattenanvändning mellan våra länder.

– Vi slösar otroligt mycket med vatten jämfört med italienarna, säger Ronja Rimsler.

– De duschar snabbt och diskar aldrig under rinnande vatten utan tar all disk innan de sköljer den, fortsätter Frida Grus.

Däremot dricker italienarna än så länge mycket mer vatten på flaska än svenskarna. Sedan vattenprojektet inleddes har flaskvattenkonsumtionen faktiskt gått ner bland både lärare och elever på Haga.

– Vi har haft blindtest två gånger och båda gångerna vann kranvattnet över flaskvattnet, säger Ulla Raattamaa, en annan av de drivande lärarna i ekonomiarbetslaget.

Ett av projektets mål var att deltagarna tillsammans skulle bidra till ett vattenprojekt i en skola i tredje världen. De svenska eleverna har bidragit med cirka 7 500 kronor genom att bland annat sälja halsband, lotter och samla in pengar i samband med Vattenlöpet.

– Tillsammans med våra partnerländer har vi samlat in hela 19647 kronor och de pengarna ska via Water Aid Sweden användas till att bygga toaletter och dra in vatten i en skola på Madagaskar. Det känns oerhört kul att vi kan bidra till det, säger Annelie Westergren.