Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Billigare resor på Dalabanan när snabbtåg blir Intercitytåg

Tågen fortsätter vara desamma – men kallas inte längre snabbtåg och blir därigenom billigare.

Annons

Från tidtabellsskiftet 12 december kommer samtliga tåg på Dalabanan Stockholm-Sala-Avesta Krylbo-Falun/Mora och omvänt att kallas Intercitytåg. Oavsett om de körs med de svarta eller mörkblå lokdragna tågsätten eller med de silverglänsande SJ3000-tågen.

Men de tåg som i dag körs med snabbtågen SJ3000 kommer att fortsätta köras med SJ3000-tåg eller X55 som tågtypen egentligen heter. Den enda skillnaden är att de för det mesta blir billigare än i dag. Och kallas inte längre "snabbtåg" – på Dalabanan.

– Detta är en specialvariant för just Dalabanan eftersom X55 inte innebär någon tidsvinst och det blir därför otydligt mot resenärerna när de kallas för snabbtåg, säger Stephan Ray, presskommunikatör vid SJ.

Många resenärer i Dalarna och Västmanland har klagat på det märkliga faktum att "snabbtågen" tar lika lång tid på sig som de lokdragna Intercitytågen – trots att de varit dyrare att åka med.

Men den enkla anledningen är att stationerna på Dalabanan ligger tätt eller till och med mycket tätt. Det är från Uppsala och norrut fråga om trafik på enkelspår och bitvis ganska kurviga sådana. Till det tillkommer tågmöten.

Alltså hinner ytterst sällan SJ3000-tågen komma upp i de 200 kilometer per timme som är deras maxfart (mot loktågens 160) och som berättigar att de kallas "snabbtåg".

Viktigast för resenärerna är att prissättningen blir densamma för samtliga tåg på Dalabanan, oavsett om de körs med loktåg eller SJ3000-tåg, eftersom samtliga kallas Intercitytåg.

– För resenärerna blir det alltså billigare att resa med tågen som tidigare var "snabbtåg" och nu är "Intercity SJ 3000", säger Stephan Ray och tillägger:

– För alla tåg ingår platsreservation i biljettpriset. De tåg som trafikeras av SJ3000-tåg kommer att markeras i bokningsdialogen på sj.se som "Intercity SJ 3000".

Ett SJ3000-tåg gör uppehåll i Sala på sin väg mot Dalarna sommaren 2016. Några veckor till kallas SJ3000 snabbtåg och prissätts som sådana, men snart prissätts de på samma sätt som de lokdragna tågen. I förgrunden ett Reginatåg mot Västerås - SJ3000 är en utvecklad variant av Reginatågen.

Mer läsning

Annons