Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Varning för glädjekalkyl

Annons

Förra veckan deklarerade alliansen att den hade en egen lösning på den ekonomiska krisen för landstinget, en lösning som gör den rödgröna majoritetens skattehöjning onödig.

Och siffror från samarbetsorganisationen Sveriges kommuner och landsting (SKL) visar också att prognosen för inkomsterna 2013 blir högre, också sedan de räknats om med hänsyn tagen till varselvågen som nu rullar över Sverige.

Men alliansen stannar inte vid antagandet att skatteintäkterna för landstinget ska höjas som en följd av att lönerna höjs och/eller att fler kommer i arbete - den räknar också med att regeringens förslag till nytt skatteutjämningssystem mellan rika och fattiga landsändar ska komma på plats.

Här finns det anledning att vara mycket försiktigare än företrädarna för alliansen i landstinget tycks vara.

Enligt ledarredaktionens källor diskuterar regeringen frågan om skatteutjämningssystemet på partiledarnivå eller nivån omedelbart därunder. Utredningen var klar i april 2011 men har stött på patrull i finansdepartementet flera gånger. Finansutskottets krav från i juni 2012 på en proposition i saken har hittills inte givit resultat, även om parterna inte står långt ifrån varandra i hur omfördelningen ska utformas.

C och KD har ställt sig positiva till den föreslagna fördelningsmodellen, medan M och FP haft vissa invändningar. Utfallet är mycket osäkert.

Att i det läget, som alliansen i landstinget, hänvisa till att förslaget från i våras innebär en inkomstförstärkning på 220 miljoner kronor, känns inte som ekonomiskt ansvarstagande, särskilt som att det enligt våra källor är direkt osannolikt att pengarna ska kunna räknas hem redan 2013. Inkomstförstärkningen för Landstinget Dalarna från ett nytt utjämningssystem faller troligast ut tidgast 2014.

Samma källor antyder att sådana utspel som alliansen i landstinget gjort skadar förhandlingarna om utjämningssystemets konstruktion. Dessutom står det klart att det är enklast att komma överens vad gäller utjämning för barnomsorg - vilket landstinget inte sysslar med, men där den tidigare skatteutjämningsmodellen inte fungerat särskilt väl.

I stället för att göra ännu osäkra antaganden om nya sköna inkomster, borde alliansen våga ta impopulära beslut om strukturåtgärder vad gäller kostnaderna.