Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varmare växlar ska rädda tågvintern

Varmare växlar, kvällspersonal på stationerna, plogbilar på rätt vägar, 340 extraskottare – Trafikverket har rustat för vintern.
– Men vinter är vinter. Blir kylan extrem blir det nog problem ändå, säger Jan Pettersson, verkets underhållschef för järnväg.

Annons

Tågen och bilarna ska komma fram i vinter, inget pris är för högt, lovar Trafikverkets generaldirektör i Dagens Nyheter. Han anför fler uppvärmda växlar, trädfällning längs spåren, fler ploglok och ökade resurser, både fordon och personer, till väghållningen. Blir det ändå tågproblem ska det finnas personal på stationerna även på kvällstid som informerar, bjuder på kaffe och ser till att de resande kommer vidare med buss eller tar in på hotell.

– Vi har många fler växlar som värms upp inför denna vinter och flera hundra nya extraskottare som kan rycka ut till dem som inte värms upp. Många träd som stått för nära spåren har fällts, det är ju de som faller ned och bryter kontaktledningarna när det stormar, säger Jan Pettersson.

Också tågoperatörer bidrar. SJ bidrar med en ny strömavtagare, delen som förbinder loket med ledningen, som lägger sig plattare mot loket om den går sönder och inte river ned ledningar.

– Redan nu ser vi att trädfällningen bidragit till färre problem med löv på spåren, så kallad lövhalka, säger Pettersson.

Vintrarna 2009/2010 och 2010/2011 var stränga och prövade hårt svenskens tålamod med Trafikverket och SJ. Den senaste vintern var mer normal, åtminstone i södra Sverige, och orsakade färre trafikproblem, trots stormarna Berit och Dagmar.

Verket satsar årligen 1,8 miljarder kronor på vinterunderhåll av vägar och 300 miljoner på att hålla vintertågen i gång. (tt)