Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var tredje buss underkänd - Sverigebäst

Bilprovningen testade 470 bussar i linjetrafik i länet i fjol – var tredje fick underkänt.

Annons

Enligt Bilprovningens statistik testades 470 bussar ifjol i länet.

152 fick anmärkningar och underkändes.

23 procent av dessa - drygt 35 bussar - tvingades tillbaka för efterkontroll.

De vanligaste felen är på bromssystemen, hjulsystemen och kommunikation, vilket innebär strålkastare, lyktor, markeringar och signalanordningar.

Var tredje buss med krav på efterkontroll fick anmärkningar på bromsarna.

Kraftfördelningen på färdbromsen är den största enskilda orsaken till nedslag.

Men det förekom också att parkeringsbromsen var ur funktion samt slitna eller skadade bromsskivor och bromsbelägg.

15 procent hade brister på bland annat lyktorna och tolv procent hade problem med hjulen, där de vanligaste felen var på axlar och länkarmar samt spindellederna.

Men Bilprovningen hittade också fel på styrningen.

En förhållandevis stor andel hade brister i brandskyddet.

Den kontrollen är obligatorisk och då testas bussens motor-, bränsle- och avgassystem. liksom elsystemet och slangar som kan leda till brandfara i bussarna.

Oljeläckage i motorn är den vanligaste orsaken till att bussar underkänns när det gäller rubriken brandskydd.

Trots att var tredje buss fick anmärkningar uppvisar Dalarna bästa resultaten i landet.

Dalarnas resultat, 67,7 procent av alla bussar godkändes, är landets högsta resultat, tillsammans med Halland.

Sämst resultat uppvisar Östergötland (42 procent) och Kronoberg (39 procent).

Det är Nobina som kör all kollektivtrafik i Dalarna på uppdrag av Dalatrafik.

Nobina har drygt hälften av alla besiktigade bussar i Bilprovningens statistik.

De finns också en mängd mindre bussföretag i länet som bedriver trafik.

– Vi ställer krav på Nobina. Vi har en anställd som besöker företaget och kollar och följer upp bussarnas kvalite. Dessutom kräver vi extra bromskontroller, säger Claes Annerstedt, vd vid Dalatrafik.

Så här säger Börje Svärdström, tillförordnad chef vid Nobina:

– Vår egen statistik säger oss att 85-90 procent av våra bussar godkänns vid besiktningarna.

– Vi kollar också bussarnas bromsar regelbundet och alltid vid varje service. Vi gör ofta bromsprov vid depåerna, eftersom slitage på bromsarna är stort, säger han.