Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vansbrosimningen satsar på cykel

Arrangemanget ska hela tiden utvecklas.
Vansbrosimningen väljer därför att starta ett motionslopp på cykel - 12 mil långt.
– Vi gör det tillsammans med ett företag som finns på orten, Monark, och räknar med 1 500 deltagare kommer att finnas med i premiärloppet, säger generalsekreteraren Jan Palander.

Annons

Vansbrosimningen är ett arrangemang som hela tiden växer.

Nu står det klart att nästa års event kommer att inledas med ett motionslopp på cykel - Vansbro Bianchi 120.

Loppet, som är 12 mil långt, kommer att gå på asfalterade landsvägar i naturskön miljö.

– Det är en utveckling av vårt arrangemang. Många av de andra klassikerarrangörerna har valt att plocka in cykel i sitt program och vi väljer att göra detsamma. Vi räknar med att kunna fånga upp de motionärer som kommer till Vansbro för att simma, och som också söker andra utmaningar, säger Jan Palander.

Det var redan i vintras som Palander inledde diskussioner med Mats Hermansson, marknadschef- och produktansvarig på Monark i Vansbro, om att göra något tillsammans.

Och det slutade alltså med ett landsvägslopp för motionärer.

I premiärloppet 2013 kommer arrangörerna att sätta ett tak vid 1 500 deltagare.

– Vi har ansett det vara en lämplig gräns att sätta det första året. Efter premiärloppet gör vi en utvärdering, så får vi se var vi hamnar sedan. Men för oss känns det verkligen bra att vi kan förverkliga den här idén tillsammans med ett företag från orten, menar Jan Palander.

Loppet kommer att ha start och mål i Vansbro och utefter sträckningen kommer tre kontroller att finnas: Nås, Fredriksberg och Laxtjärn.

– Ett landsvägslopp känns mest rätt att satsa på och vi har hittat en bra sträckning. Sett till längden och loppets övriga karaktär, har vi hittat en lagom utmaning som inte ska behöva skrämma bort någon. Vägarna vi har hittat är smala och asfalterade med en ganska liten trafik, säger Mats Hermansson och fortsätter:

– Utefter banan kommer vi att ha speciella servicekontroller, men vi kommer även att använda oss av servicebilar för att alla deltagare snabbt ska få hjälp med sina cyklar om problem uppstår.

Når ni upp till 1 500 deltagare redan det första året?

– Det är jag ganska säker på att vi kommer att göra, säger Jan Palander.

Annons