Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägrar följa reklamationsbeslut

En Borlängebo har anmält en företagare till Allmänna reklamationsnämnden och fått rätt.
Företagaren vägrar dock att följa beslutet.

Annons

En Borlängekvinna har fått rätt hos Allmänna reklamationsnämnden mot ett företag i Nacka, men företaget vägrar att följa nämndens beslut.

Det var när Borlängebon avbokade en kurs, på grund av en tragedi i familjen, och ville ha tillbaka kursavgiften på 8500 kronor som tvisten började.

Företagaren ansåg att man inte kunde betala tillbaka några pengar då avbokningen gjordes för sent och hänvisade till avbokningsvillkor på företagets hemsida. Borlängebon hävdade dock att hon inte hade fått någon information om villkor kring avbokning.

Allmänna reklamationsnämnden har granskat fallet och gett Borlängebon rätt. Eftersom det inte är bevisat att Borlängebon fått ta del av avbokningsreglerna ska företagaren betala tillbaka pengarna. Ett annat argument för nämndens beslut är att företagaren inte har kunnat visa att hon har förlorat ekonomiskt på avbokningen.

Trots beslutet vägrar nu företagaren betala tillbaka några pengar. Borlängebon berättar för Allmänna reklamationsnämnden att företagaren inte har gett någon förklaring till de uteblivna pengarna. "Bara att hon/företaget ej ämnar betala tillbaka mina pengar", skriver Borlängekvinnan till nämnden.

Allmänna reklamationsnämnden har i sin tur försökt ta reda på varför pengarna inte har återbetalats, men har i dagsläget inte fått något svar.

Annons