Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägavsnittet som blir utan satsning

/

Flera investeringar planeras på Bergslagsdiagonalen – riksväg 50.
Men den norra delen ser ut att bli utan slantar.
Något Partnerskap Bergslagsdiagonalen vill ändra på.

Annons

Bergslagsdiagonalen, riksväg 50, går från Vättern till hälsingekusten via Mjölby, Motala, Askersund, Hallsberg, Kumla, Örebro, Nora, Lindesberg, Kopparberg, Ludvika, Borlänge, Falun, Edsbyn, Alfta, Bollnäs och Söderhamn.

Partnerskap Bergslagsdiagonalen, ett samarbetsprojekt mellan 17 kommuner samt regionala organ, har nu sagt sitt om förslaget till nationell transportplan 2014–2025.

Partnerskapet menar att det finns en hel del positivt – men också några allvarliga brister.

På sträckan genom Östergötland och Närke upp till Lindesberg finns fyra större investeringsobjekt.

Norrut är det sämre.

– Framförallt avsnittet vid länsgränsen till Dalarna och genom Ludvika kommun är fortsatt undermåligt och utan förslag på åtgärd, konstaterar partnerskapet

Deras uppfattning är att hela sträckan länsgränsen-Ludvika, framförallt delen vid Grängesberg, måste omprioriteras i transportplanen.

– Sträckan har redan i dag höga godsflöden och transportberoende företag som ABB, konstaterar partnerskapts projektledare Håkan Bergeå.

Åsikten är även att Bergslagsdiagonalen ska klassas som nationellt godsstråk även norr om Örebro, som i dag är fallet för delen söder om Örebro.

Annons