Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Urholkad alkoholpolitik

/

Annons

Min farfar berättade hur det söps under hans ungdom. I Hagge, mellan Ludvika och Smedjebacken, hade han och några arbetskamrater en midsommar hämtat en tunna brännvin i Falun och låg i flera dagar i en sågspånshög och söp. När han kom hem till sin mor sa hon: Oscar, ska jag aldrig få se dig nykter? Från den dagen blev farfar helnykterist.

Supandet fick arbetarrörelsen och nykterhetsrörelsen att kämpa. Hur skulle arbetarna kunna organiseras om de inte höll sig nyktra?

Kampanjerna blev framgångrika. Genom monopolet, Brattsystemet, höga skatter och låg tillgänglighet sjönk drickandet till låga nivåer. Vårt land fick så småningom bland de lägsta alkoholrelaterade sjukdomarna i Europa och den lägsta per capita konsumtionen. Dessa framgångar håller nu på att spolieras.

EU-medlemskapet tvingar oss i praktiken till fri personlig import av alkohol. Reklamförbudet upphörde 2003. Näthandel har införts och nu är det krav på att staten ska tillåta gårdsförsäljning av alkohol, idylliskt från små jordbruk som gör vin eller öl.

Der finns en enkel regel: När kommersiella intressen släpps fram ökar konsumtionen och drickandet. Kommersen har vinstintresse men ingen moral.

Vårt land är nu på väg in i samma drickande som vid förra sekelskiftet. Starka krafter, som vill tjäna pengar, lobbar för liberaliseringar. En miljon svenskar är i dag i farozonen med sitt drickande.

Några fakta: På tio år från 1997 ökade alkoholkonsumtionen med 20 procent. Jag misstänker att detta är en underskattning ty under samma tid ökade den alkoholrelaterade dödligheten i leversjukdomar med 65 procent bland män och med hela 85 procent bland kvinnor.

Från år 2000 till 2008 ökade alkoholreklamen från åtta miljoner till 369 miljoner. År 2010 köptes reklamutrymme för 667 miljoner. Bläddra i en dagstidning, så ser du hur det som skulle bli ett blygsamt inslag dominerar många sidor i stora färgglada annonser.

Varje steg in i en liberalare alkoholpolitik är litet, men sammantaget havererar den restriktiva politiken. Folkhälsan undergrävs, familjetragedierna ökar, barn far illa.

Var så säker, den dag gårdsförsäljning tillåts kommer Seagrams, Pernod Ricard och allt vad de heter att köpa upp små gårdar i Sverige. Konkurrenslagarna skulle förbjuda en inskränkning. Sedan faller monopolet.

Det är tragiskt att inte politikerna har stått emot EU-liberalismen.

Tyck till; mejla villy.bergstrom@telia.com

Mer läsning

Annons