Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Underdog 2: Daniel Haglöf

Daniel Haglöf avslutade fjolårssäsongen starkt i TTA och är hoppfull inför årets premiär i STCC.
– Vi är underdogs, men har kapacitet att slå alla, säger Borlängeföraren.
Nyckeln ligger i att få ihop alla delar.

Annons

– Jag vet att jag är en bra chaufför och att grabbarna i teamet är kapabla. Har vi bara en bra dag samtidigt som vi hittar rätt med inställningarna, så kan vi vara med högt upp, säger Haglöf.

Drömmålet är en pallplats när säsongen summeras.

– Jag vill ju gärna vara med där uppe, fast om vi grejar en topp tre-placering, så ska vi nog ha bragdguldet också.

– Vi kan säkert vara med i toppen i enstaka race, men det blir nog oerhört tufft att sluta bland de tre bästa i sammandraget.

Budgeten är begränsad och precis som i fjol kommer han till start med en bil. Förhoppningen i vintras var att utöka teamet med ytterligare en bil.

– Vi hade långt gångna diskussioner med importörer, men det blev aldrig något. Året har ju varit ganska turbulent i sporten. Tvåbilsteamen har en stor fördel i jakten på rätt inställningar.

Det officiella testet för ett par veckor sedan gick inget vidare, men det är inget som oroar Haglöf.

– Vi tog det just som ett test och prioriterade annat än att köra riktigt fort. Vi hade exempelvis begagnade däck.

Han är glad över att TTA och STCC har gått samman och att de bästa förarna nu gör upp i samma klass.

– Av förarna som tog pallplats i TTA förra året är alla kvar utom Martin Öhlin. Och så tillkommer ju Tomas Engström och Alexander Graff.

I år deltar även prinsen Carl Philip Bernadotte i STCC.

– Det är bra och innebär att klassen får blickar på sig från sådana som normalt inte tittar. Prinsen har utvecklats, men jag ska givetvis vara före honom, lovar Haglöf.

Förutom STCC ska Haglöf även köra några race i GT-klassen.

– De gånger GT och STCC kör samma helg, så fokuserar jag på STCC. Men GT kör även tre helger, då det inte är STCC och då kommer jag att vara med och köra tillsammans med Peter Wallenberg.