Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Två racingserier?

Det blir ingen försäljning av STCC till utbrytarteamen i TTA.
– Det finns bara ett STCC och nu kommer vi fortsätta att satsa stenhårt på framtiden - med eller utan TTA, säger STCC-ägaren Rickard Pålsson till TT.
Säters rutinerade Hondaförare, Tomas Engström, välkomnar beslutet samtidigt som han beklagar oenigheterna.

Annons

– Det är bra att vi äntligen vet vad som gäller inför nästa år och i vårt team har vi hela tiden arbetat efter STCC:s reglemente. Sedan är det ju otroligt trist att en sådan här situation uppstår just i år när STCC är bättre och starkare än på länge, säger Engström.

Dalateamet Seat Dealer Team, baserat i Brovallen och med Dala-Järna-grabben Roger Eriksson som försteförare, ingår i utbrytarorganisationen TTA tillsammans med tre av de större teamen i STCC.

– Vi erbjöds att köpa STCC för tre veckor sedan, men nu har Rickard Pålsson plötsligt ändrat sig, säger Tobias Johansson, teamchef och andreförare i Seat Dealer Team.

TTA förespråkar en sportsligare serie med snudd på identiska bilar, förutom karossen.

– Vi tror stenhårt på vårt koncept, säger Johansson och säkerställer att inget av teamen i TTA kommer att köra STCC nästa år.

I stället planerar TTA att starta en egen serie. Diskussioner med team som fortfarande inte har anslutit sig till TTA har redan inletts.

– De har hört av sig, men jag ändrar mig inte, utan arbetar utifrån STCC:s reglemente, säger Tomas Engström.

Från och med nästa år påbörjas en förändring av STCC:s regelverk. Tanken är att reglerna ska vara samma som i brittiska BTCC. Kortfattat innebär detta att det ska vara möjligt att utveckla motorerna enligt vissa ramar, men man ska samtidigt kunna köpa en ny standardmotor för serien från en motortillverkare.

– För att hålla nere kostnaderna för teamen kommer det att bli en stegvis övergång till det nya reglementet, säger Rickard Pålsson som garanterar 10 miljoner om året till STCC.

I dagsläget vet ingen hur nästa års tävlingssäsong kommer att se ut.

– Klart är att Sverige är för litet för två racingserier, säger Engström.