Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

TV + TEXT Mats Myrsell i gammelbilarnas höjdartävling

Till helgen är det dags för en av årets rallyfester i Sverige, Midnattssolsrallyt. Intresset för historiskt rally tycks inte avta, snarare tvärtom.
– Årets upplaga verkar slå alla tidigare rekord, säger MatsMyrsell, en av dalaförarna i tävlingen.

Annons

Myrsell vann sin klass och blev totalsexa förra året. Men han åker inte till Vimmerbytrakten med någon förhoppning om en totalseger.

– Nej, det går inte, i år är konkurrensen knivskarp. Det får bli som det blir, planen är att dra upp ett högt, säkert tempo och känna oss för och så får vi se hur långt det räcker. Topp fem är bra, topp tio är okej, säger Myrsell som framhåller att han i först hand tävlar i sin egen klass och andra hand i totalen.

– Men det blir tufft att vinna klassen i år, säger han.

I Myrsells klass för bilarna inte vara nyare än 1975. I andra klasser får bilarna vara 1981 som nyast, vilket innebär motstånd från bland annat Audi Quattro. Men det finns andra bilar som mer tydligt visar utvecklingen inom historiskt rally.

– Många bygger bilar enbart för Midnattssolsrallyt. Numera har vi inte en suck mot Volvo-bilarna, förr i tiden hade de inte haft en chans. Så visst har det hänt mycket, säger Myrsell.

Han är dock inte odelat positiv till Midnattssolsrallyt supplägg där noter inte är tillåtna.

– Jag är lite rostig på att köra utan noter. Det är inte så roligt att ta ut dyra bilar och köra i blindo, säger han.

Har du kört på vägarna tidigare?

– Kanske för 40 år sedan…

Bilhandlare Mats Myrsell fyller snart 61 år och har en långbilsportkarriär bakom sig. Den började som 18-åring i en Volvo PV. Sedan kördehan Saab, flera Opel, Peugeot och Vaz…

– Jag var fabriksförare i fyra månader för Vaz, det måste havarit 1978 eller 1979.

Men vid den tiden tvingades han ta en paus med biltävlandet. En lång paus.

– Runt 1980 var alla pengar slut och jag skulle köpa ett hus och fick inte några lån. Jag var tvungen att rensa upp alltihop och det blev inga biltävlingar på 15 år. 1994-1995 körde jag några tävlingar och sedan höll jag mig till 2006 men då bröt det lös, säger han och skrattar.

Myrsell körde banracing i Porsche Carrera Cup 2006-2009. Men från 2010 är det historiskt rally som gäller.

– Bana är också kul men i rally får man åka mycket bil ochdet är olika typer av vägar.

Vad tycker du om att rallyt flyttar från Bergslagen till Småland?

– Jag tycker det ska vara som förr med start i Småland och mål i Kiruna. Men det faller väl på logistiken.

Myrsell brukar normalt ha Esko Juntilla i kartläsarstolen, men inte i den här gången. Istället ska Erik Pedersen sitta i högerstolen.

– Han läser normalt åt Valter Jensen, som är min värstakonkurrent i EM-serien.

Rallyt inleds onsdag eftermiddag med en publiksträcka iVimmerby och avslutas lördag eftermiddag, också i Vimmerby. Totalt ska 19 specialsträckor köras.

Dalabilarna i Midnattssolsrallyt

Mats Myrsell-Erik Pedersen, SMK Hedemora, Porsche

Peter Friberg-Lars-Erik Kronberg, Ludvika MS, Saab

Sven-Erik Danielsson-Åke Olsson, Borlänge MK, Saab

Klas Gesteby-Johan Strömberg, Ludvika MS, Saab

Mathias Engh-Erik Karjula, Ludvika MS, Toyota

LÄS ÄVEN Publikinvasion i Höljes