Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tuffare fighter i STCC

Sprintfinaler blandade med längre lopp och ett utökat kvalsystem.
Nyheterna är flera inför STCC-premiären som bara är sju veckor bort.

Annons

På de traditionella banorna, Ring Knutstorp, Falkenberg, Karlskoga och Mantorp, får förarna göra upp i två finaler på vardera 20 minuter. På de speciella arenabanorna Göteborg, Östersund, Solvalla och Tierp, handlar det om en final med en halvtimmes körtid.

Det betyder att det blir två segrare på banorna med två sprintfinaler mot en vinnare på arenabanorna.

På vägen fram till finalerna möter förarna den här säsongen ett nytt kvalsystem, inte olikt det som finns i F1 eller i DTM. Kvalet är indelat i tre sessioner. I Q1 kör förarna i 15 minuter och de snabbaste därifrån, de åtta till tolv snabbaste, gör sedan upp i Q2 som varar i tio minuter.

I Q3 kör sedan de fem snabbaste från Q2 om pole position.

– Det blir mycket körtid och vi kommer att få mäta oss med varandra flera gånger, något jag enbart ser som positivt, säger Thed Björk i ett pressmeddelande, en av förarna som står på startlinjen i premiären den 3-4 maj på Ring Knutstorp.