Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tuffa tider för kanalbolag utan vd

Det fortsätter att vara tuffa ekonomiska tider för Strömsholms kanalbolag, som nu också är utan vd.
Samtidigt är ett nytt bolag aktuellt, för att marknadsföra området kring kanalen.

Annons

För att börja med det förstnämnda slutade Hasse Engstrand, tidigare Eriksson, som vd för kanalbolaget 31 augusti.

– Ja, han sa upp sig redan i juni men jobbade kvar till sista augusti. Varför han ville sluta vet jag inte, säger Ingemar Hellström (S), Smedjebackens representant i kanalbolagets styrelse.

Eftersom sommaren, med översvämning och stängd kanal, blev ännu ett ekonomiskt bakslag för bolaget har beslut fattats att vänta med rekrytering av ny vd. Tills vidare sköter styrelseordförande Catarina Pettersson (kommunstyrelsens ordförande i Hallstahammar) ruljangsen.

– Vi väntar med att anställa vd till nästa år, säger Ingemar Hellström och tillägger att sommarsäsongen innebar ett minus på över en halv miljon kronor.

Någon höjning av ägarkommunernas årliga insats till kanalbolaget är inte aktuell, trots det bistra ekonomiska läget.

– Nej, vi ser 550 000 kronor som en smärtgräns. Så det ska inte bli någon höjning.

Däremot får nu Smedjebacken liksom övriga ägarkommuner – Hallstahammar, Surahammar och Fagersta – en förfrågan om att gå in i ett nytt marknadsbolag via en avgift på 100 000 kronor. Syftet där är att öka besöksnäringen i ett område som går cirka fyra mil ut från Strömsholms kanal.

Även Eskilstuna och Västerås bjuds in, då dessa kommuner har "snuttar" av kanalen inom sina gränser.

Detta projekt initieras av Allan Björk, grundare av storföretaget Björks Buss. Även kanalbolagets förra vd Hasse Engstrand är involverad och står bakom den skrivelse i ämnet som i dagarna anlänt till de olika inbjudna kommunerna.

Tanken är att bolaget till 60 procent ska ägas av näringslivet och till 40 procent av kommunerna.

Men Ingemar Hellström är inte helt säker på att detta initiativ är något för Smedjebacken, som nyligen gått med i Visit Södra Dalarna.

– Kanske passar det här bolaget bättre för kommunerna i Västmanland, där sådant här har saknats. Men jag vet inte än, vi har ju inte hunnit diskutera det här i kommunen.

Ärendet beräknas komma upp på nästa sammanträde för kommunstyrelsen i Smedjebacken.