Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tro, vetande och Higgs partikel

Är det möjligt att tro i en värld som vill veta?
Det var temat när förre ärkebiskopen K G Hammar på söndagskvällen resonerade i Andreasgården i Mora församlings föreläsningsserie kring tro och vetande.

Annons

– Klart att svaret på den frågan inte är nej, annars hade jag inte suttit åtta timmar på tåget för att komma hit, konstaterade K G Hammar.

Kyrkorådets ordförande Lennart Thorslund gick ut hårt i sitt hälsnings/öppningsanförande.

– Förnuftet är något gott, det är obestridligt. Men förnuftet är bara förnuft och tillfredställer bara människors hjärna, konstaterade han, citerande Fjodor Dostojevskij.

Han gick också i närkamp med den svenske filosofen Ingemar Hedenius:

– Ur Hedenius resonemang följer som en obönhörlig konsekvens att livet reduceras till en hög elementarpartiklar, utslungade vid Big Bang, samverkande med varande, konstaterade Lennart Thorslund och citerade en annan vetenskaplig gigant, Albert Einstein:

– Vetenskap utan religion är lam, religion utan vetenskap är blind.

I dessa nobelpristider påminde han också om en av de märkligaste upptäckterna hittills, den omskrivna Higgs partikeln.

– Eftersom den är en förutsättning för hela universums existens kallades den genast för Guds partikel, för övrigt till stor förtrytelse för Higgs, som är ateist. Men Gud är svårt att undvika ibland, konstaterade Lennart Thorslund.

K G Hammar spann vidare på tråden och konstaterade att människan är en tolkande varelse och att vi accepterar många sanningar, även om de inte alltid kan bevisas med upprepade experiment.

– Debatten har ofta en naiv tolkning av vetande. Vetandet står aldrig på egen hand. Helheten är större än delarna.

Han påminde om att kärleken i en inskränkt vetenskaplig bemärkelse inte är något annat än kemiska processer.

Dessutom räcker vårt språk inte riktigt till utan människan tvingas hela tiden tolka det vi säger.

– Om jag säger till min fru att hon är som en ros, så menar jag ju inte bokstavligt.

– Insikt är vissheten som bygger på samverkan mellan vetande och känsla och går sällan mot förnuftet.

Men vad betyder det då att tro?

K G Hammar var uppenbarligen irriterad på folk som tolkar till exempel trosbekännelsen bokstavligen och frågar hur många procent av påståendena i den man måste tro på för att accepteras som kristen.

– Gud är bortom alla våra språk, tro är tillit, kontrade han.

– Poängen är inte att Jesus bokstavligen gick på vatten utan tilliten. I dag ropar våra samhällen efter tillit.

Och tillit handlar om att våga släppa taget, konstaterade K G Hammar.