Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tre av "E16-kommunerna" vill ha mitträcke mellan Mellsta och Djurås: "En fråga för hela regionen"

Tre av "E16-kommunerna" gör gemensam sak.
Tillsammans med Region Dalarnas lämnar kommunalråden i Borlänge, Gagnef och Leksand in en skrivelse till Trafikverket om att bygga mitträcken på E16/riksväg 70 mellan Mellsta och Djurås.
– Vi vill att staten ska ta ansvar för att detta ska bli en mötesfri väg, säger Ulrika Liljeberg (C), kommunalråd i Leksand.

Annons

I TV-inslaget här ovanför berättar Leksands kommunalråd Ulrika Liljeberg (C) mer om varför sträckan Mellsta-Djurås påverkar "hennes" kommun och vad som händer härnäst med den inlaga/skrivelse som de tre kommunalråden ska lämna till Trafikverket.

Vart fjärde år upprättar Trafikverket en nationell plan för transportsystemet, en plan som listar de åtgärder på statliga vägar och järnvägar som är prioriterade och har finansiering.

I den nuvarande planen som gäller 2014–2025 finns inte mötesseparering på E16/RV70 på sträckan Borlänge-Djurås med. Därför vill trion Jan Bohman (S), Irene Homman (S) och Ulrika Liljeberg (C) att Trafikverket tar med detta i nästa plan, som gäller för 2018-2029.

På en presskonferens i stadshuset i Borlänge på måndagsförmiddagen presenterade de tre kommunalråden sin skrivelse som ska skickas till Trafikverket.

– E16 är en statlig väg och den här frågan har diskuterats länge. Detta är en viktig sträcka för pendling och turisttrafik. Det bor mycket folk längs vägen och det är en vältrafikerad sträcka. Det finns förslag på att sänka hastigheten till 80 km/h, det är inte precis vad vi vill, säger Jan Bohman, som förutom att vara kommunstyrelsens ordförande i Borlänge även är ordförande för Partnerskap E16.

De senaste åren har den aktuella sträckan sett flera allvarliga trafikolyckor.

– Det har varit en dödsolycka per år 2014, 2015 och 2016. Det handlar om mötesolyckor som inte hade skett om det hade funnits mitträcken, säger Jan Bohman.

Ulrika Liljeberg (C) är kommunstyrelsens ordförande i Leksand samt ordförande för Region Dalarnas råd för kommunikationer och infrastruktur.

– Vi vill att Trafikverket tar med den här sträckan i sin plan och att den finansieras av medel till den nationella planen. Detta är ingen Borlängefråga utan en fråga för hela regionen och berör även oss som bor i Leksands kommun, säger Ulrika Liljeberg.

– Ja, detta påverkar inte bara kommunerna som E16 går mellan utan även de kommuner längre norrut, bland annat Leksand, Mora och Orsa. Den nationella planen ska presenteras i slutet av augusti och vi hoppas på att den här sträckan tas med, säger Jan Bohman.

– Trafikverket har tidigare konstaterat att vägen behöver få ett mitträcke, men finansieringen av detta saknas, säger Ulrika Liljeberg.

Hon påpekar även att det märks ett ändrat beteende hos människor när det gäller att pendla till jobbet.

– Tidigare ryckte man upp hela familjen när man fick ett jobb och flyttade till den ort där jobbet fanns. Nu är det vanligare att man vill bo kvar och i stället pendla till jobbet. Då krävs det bra möjligheter till att pendla, säger Ulrika Liljeberg.

I sin skrivelse till Trafikverket lyfter de tre kommunalråden fram några aspekter kring varför en satsning på mitträcken på den aktuella vägsträckan är viktig. Aspekterna handlar bland annat om pendlingen och dess inverkan på arbetsmarknaden.

– Det är viktigt att det tas hänsyn till de topparna vi har under olika säsonger. Inte minst med tanke på besöksnäringens utveckling med Visit Dalarna. Många av dalaturisterna kommer med bil eller buss, säger Ulrika Liljeberg.

– Att höja trafiksäkerheten och korta restiden på sträckan skulle få stor betydelse för regionens utmaningar kopplat till kompetensförsörjning. Nästan en fjärdedel av Gagnefs invånare pendlar ut från kommunen för att arbeta, säger Irene Homman (S), kommunstyrelsens ordförande i Gagnef kommun.

– Sträckan har en pendlingstopp vid klockan 07.00 och 16.00. Förutom gagnsingarna så är det många leksingar som pendlar till jobb söderut på E16. Med ett mitträcke skulle deras pendlande bli både säkrare och ta kortare tid. Vi vill att Trafikverket ska beakta de aspekter som vi lyfter fram i vår skrivelse och att detta blir ett namngivet objekt i den nationella planen, säger Jan Bohman.

Läs även: Satsningen på mitträcke skjuts upp

Läs även: Så ska liv räddas på olycksvägen

Mer läsning för dig som är prenumerant eller Pluskund: Flera dödsolyckor på vägsträckan de senaste åren