Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Trafikverket vill utreda förbifart

Vid ett allmänt möte den 19 juni 2001 presenterade dåvarande Vägverket en förstudie kring den framtida riksvägsdragningen i Grängesberg.
Nu vill man gå vidare och göra en större vägutredning.

Annons

– En sådan utredning kan ta ett år och kosta en miljon kronor i alla fall, säger Per-Henrk Fräjdin, planeringschef vid Trafikverket, region mitt.

Då, sommaren 2001, hoppades Vägverket att regeringen skulle öronmärka pengar för ny förbifart/genomfart i en kommande infrastrukturproposition.

Så blev det inte och förstudien kom att bli vilande i verkets arkivskåp. Att ärendet åter kommit upp beror på att de två järnvägsviadukterna vid "Dalporten" och närmare Grängesbergs centrum måste rustas.

– Det behöver göras något ganska snart, inom tre till fem år, säger Daniel Hallberg, broförvaltare vid Trafikverket i Gävle.

– Vi har tagit fram tre alternativ, berättar han. Det första alternativet är att rusta båda viadukterna. Det andra är att bevara en och riva den andra. Det tredje är att riva båda och bygga en ny.

Under tiden som viadukterna åtgärdas måste riksvägen ges en ny sträckning på före detta Express Dynamits område vid nuvarande gocartbanan.

Mot den här bakgrunden har planeringschefen Per-Henrik Fräjdin börjat undersöka möjligheterna att få fram pengar i 2013 års budget till en större vägutredning. Han konstaterar att en utredning måste göras den närmaste tiden eftersom viadukterna av nödvändighet måste åtgärdas inom relativt snar framtid.

Frågan är om riksvägen bör få en ny permanent sträckning enbart vid nuvarande gocartbanan eller om man ska satsa på en förbifart hela biten "ovanför" centrum och öster om Öraberget som får ansluta till befintliga riksvägen norr om kyrkogårdskurvan.

Alternativen fanns med redan vid Vägverkets presentation på ett allmänt möte i Parkskolan för elva år sedan. Andra alternativ som nämndes var olika former av miljöprioriterad genomfart.

Med detta avsågs att man skulle få ned hastigheterna på genomfarten med hjälp av rondeller och vägbulor. De kostnader man talade om varierade mellan 30 miljoner för åtgärder på genomfarten till 110 miljoner för ny förbifart. I dagens penningvärde motsvarar det 35 – 129 miljoner. Sedan tillkommer arbetena med viadukterna och det kan röra sig om kostnader på uppåt 20 miljoner, enligt Daniel Hallberg.

– Efter att en vägutredning är gjord och godkänd går man vidare och gör en arbetsplan och därefter kan bygget starta, förklarar Per-Henrik Fräjdin, med det givna tillägget att finansieringen måste vara ordnad.