Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tomtspekulanter kallsinniga

Trots Trafikverkets invändningar rev kommunen upp vägreservatet. Marken behövdes för nya bostäder.
Men det går trögt med försäljningen av tomter i området vid Svanvägen, nära Övre Hillen.
– Vi har sålt två tomter, säger Bo Johansson, exploateringsingenjör vid kommunen.

Annons

I området bjöds åtta kommunala tomter samt tre privatägda tomter ut till försäljning.

– Att vi inte har sålt fler än två tomter har inte att göra med deras läge eller priserna, bedömer Bo Johansson.

– Byggkostnaderna är höga och det har blivit svårare för unga människor att få lån till en småhusaffär.

Kommunalrådet Maria Strömkvist (S) verkar inte känna någon oro för att satsningen på Svanvägenområdet slutar i ett fiasko där flertalet tomter förblir osålda.

– Vi får se det lite grann på sikt. Det är ett fint område och jag tror att det kommer att lossna. Att köpa tomt och bygga hus är ett stort beslut för många människor men jag hoppas att vi kommer att sälja fler tomter inom kort.

Det var den 4 mars 2010 som tunga politiker och tjänstemän i planberedningen första gången pratade om att öppna för fler bostäder vid Svanvägen, nedanför Hillängens förskola. Man noterade dock att det "finns en gällande riksvägsplan".

Den 12 maj 2010 redovisade dåvarande planeringschefen Jan-Erik Eriksson hur en utbyggnad av området skulle kunna ske.

Sedan gick det snabbt. I augusti tog kommunstyrelsen beslut om att sända ut ett planprogram på samråd. Att nya bostadsområdet skulle hamna mitt i vägreservatet för den i årtionden planerade förbifarten för riksväg 50 sågs nu inte som något problem.

"Då en ombyggnad av riksväg 50 i dag beräknas ske i nuvarande sträckning kan en utvidgning av planerade bostadsområden ske", resonerade kommunstyrelsen och den enda som reserverade sig var Johnny Karlsson (FP).

Karlsson var också ensam om sin ståndpunkt när kommunfullmäktige den 23 maj 2011 antog detaljplanen för området. I beslutet uppgavs att "vid byggnation kommer det att finnas utrymme för 13 nya tomter varav 10 är på kommunens mark. Det kommer även att ges utrymme till en bostadsrätts/äganderätts/hyresrättsförening med omkring 24 nya bostäder beroende på bebyggelsens täthet."

Några månader tidigare hade kommunen kallat Trafikverket till möte. Kommunen med Maria Strömkvist i spetsen ville klargöra att vägreservatet skulle upphävas.

– Det var inte en principsak för Trafikverket att vägreservatet skulle behållas. Vi har ju jobbat med genomfarten i några år och någon förbifart lär det inte bli i närtid. I vägbyggnadssammanhang talar man då om 30, 40, 50 år. Så därför sa vi okej till att kommunen tog bort vägreservat, säger Lars Nord som då var vägingenjör vid Trafikverket.

Jasmine Skarp, samhällsplanerare vid Trafikverket, deltog också i mötet. Hon menar att verket inte hade något val, man ställdes inför fullbordat faktum.

– Kommunen hade planlagt för bostäder i vägkorridoren och när man planlägger för annat än väg och gata så finns vägreservatet inte längre kvar.

– Så gick det till i det här fallet. Vi har inte fattat något beslut och vi har inte heller skrivit något papper tillsammans med kommunen att denna mark inte längre är vägreservat och där vi anger skälen för att ta bort vägreservatet.

Det framgår att Jasmine Skarp inte direkt applåderar kommunens beslut att göra om en del av vägreservatet till bostadsområde.

– Vi tycker att det är synd att man släppte reservatet. Det är svårt att hitta ett annat läge för förbifarten för den måste ligga på ett visst avstånd från centrum för att avlasta genomfarten. Ligger förbifarten för långt bort används den kanske inte och ligger den för nära fyller den inte sin funktion som förbifart.

– Sedan är det kanske svårt att bygga den planerade förbifarten med tanke på miljö och så vidare. Men teoretiskt skulle det med bevarat vägreservat ha funnits en möjlighet att bygga vägen om det fungerat med alla miljökrav och så, säger Jasmine Skarp.

Var det egentligen så klokt att riva upp vägreservatet?

Kommunalrådet blir märkbart störd över frågan.

– De där diskussionerna har vi haft med Trafikverket. Vi kan inte låsa utvecklingen i kommunen bara för att man eventuellt ska göra något om 25, 30, 40, 50 år. Och vi har ju kvar hela vägreservatet runt stan (Lorensberga, Högberget, Marnästjärn) och det finns kvar även i den nya översiktsplanen.

Den delen av vägreservatet blir kvar?

– Det finns inga planer på att ta bort det. Det ligger kvar som vi ser det nu.

De två tomter kommunen har sålt mäter 1 653 kvadratmeter respektive 1 247 kvadrat och kostade 400 000 respektive 350 000 kronor.

– Vad jag förstått så tänker köparna börja bygga i vår, säger Bo Johansson som hoppas att man till våren, om inte förr, lyckas sälja fler tomter i det gamla vägreservatet.