Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tobias och "Eken" favoriter i Midnattssolsrallyt

Inte mindre än sju dalaförare ställer upp i årets upplaga av Midnattssolsrallyt – och en av dem pekas ut som en av huvudfavoriterna; förre VM-föraren Tobias Johansson.
– Vi åker för att vinna, säger Ludvika-föraren som har pappa Erik "Eken" Johansson i kartläsarstolen.

Annons

Motorsidan gjorde ett försök att samla alla sju dalaförare hemma vid Johanssons garage i Gubbo (mellan Ludvika och Smedjebacken). Det gick sådär. Tre av förarna dök upp, tillsammans med sina kartläsare. De övriga fyra kunde inte, av olika anledningar.

Midnattssolsrally-veteran av de tre är Peter Sjögren från Sunnansjö, tävlande för Grangärde RRC. Han ställer upp för tredje gången. I år har han brodern Thomas i kartläsarstolen.

– Det ska bli roligt åka igen och jag hoppas vi kommer i mål utan trassel. 2012 bröt vi och 2013 fick massor av transportprickar efter tekniska problem, säger Sjögren som ställer upp med sin Opel Ascona B.

– Nu är den hel igen och vi har en ny motor.

Peter Sjögren säger att han kör sex-sju rallyn per år.

– Det är roligt att ha en bil så jag kan åka när jag tid och lust.

Vad har du för sportsligt mål med årets rally?

– Topp 20, bättre än det känns som bonus.

Vad är grejen med Midnattssolsrallyt?

– Mycket folk, fina vägar och många fina bilar. Hela konceptet roligt med många kringarrangemang runt omkring, säger han.

Mathias Engh från Ludvika är debutant i rallyt.

– Första gången för mig, det ska bli jävligt kul, säger Engh som nu gör lite av en comeback i rallyskogen.

Han fick ta hjälp av kartläsaren Erik Karjula för att minnas den senaste tävlingen.

– Det var Bergslagsrallyt 2007, klargjorde Karjula.

– Länge sedan jag åkte nu men jag har eget företag som tar mycket tid och så har vi fått fem barn, sade Engh.

Och ditt mål med tävlingen?

– Att ha kul och få på någon liten sladd, för att se om jag har takterna kvar. Och det hade varit kul att vinna klassen.

Engh ska ratta en Toyota Starlet från 1978.

– 1,3 liters motor och 125 hästar, en riktig värsting, säger han med stora flinet.

En värsting på riktigt ska Tobias Johansson köra, pappa "Ekens" Audi Quattro från 1981. I nuvarande utförande är det ett monster som utvecklar nästan 500 hästkrafter. Johanssons byggde bilen för några år sedan men det har inte alltid varit problemfritt.

– Bilen har en mekanisk insprutning som krånglat mycket men nu fungerar det. Efter att vi hittade rätt bränsle går den riktigt bra, säger "Eken", som säger att det är sista tävlingen som bilen går i hans ägo.

– Jag ska sälja allting, jag är för gammal för det här.

"Eken" var anmäld som förare och Tobias som kartläsare, men far och som byter plats till rallyt. Tobias får köra, precis som han gjorde 2012. Då bröt han efter några sträckor.

– Vi ska försöka ta oss i mål den här gången.

Vad är chanserna att bilen håller i år?

– Minst 80 procent. Vi har gått igenom allt och dubbelkollat ungefär 100 gånger. Men vi ska komma ihåg att bilen är från 1981, säger Tobias, som faktiskt är yngre än bilen.

– Jag är född 1982.

Årets rally är onotat, något som Tobias Johansson inte jublar över.

– Jag tror jag har åkt fyra eller fem onotade tävlingar i hela mitt liv, det blir en stor utmaning.

En annan utmaning är att klara en acceptabel stämning i bilen under flera dagar. Kommer ni att hålla sams?

– Oja, svarar "Eken".

– Jag hoppas vi är sams i alla fall efter onsdagskvällen, säger Tobias och drar ner dagens största skratt.

Tävlingen startar nämligen på onsdag kväll, med en kort sträcka på Rocklunda i Västerås.

Helt klart är Johansson-bilen en av huvudfavoriterna att vinna totalt.

Håller grejerna ska det kunna gå vägen, både Peter Sjögren och Mathias Engh tror på Gubbo-seger.

Tobias Johansson själv svarade så här på frågan om vem som vinner totalt:

– Mathias Engh.

Och drar därmed ner dagens näst största skratt.

– Ja, det vore en jävla skräll, konstaterar Engh.