Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Thed Björk vill bli historisk – siktar på VM-titeln

Ingen svensk har blivit världsmästare i banracing. Thed Björk vill bli den första.
– I år blir det tufft, det är lite av ett läroår för för oss. Men nästa år ska jag slåss om VM-titeln, säger Björk inför VM-premiären kommande helg.

Annons

När WTCC (VM för standardbilar) sparkar igång på Paul Ricard-banan i Frankrike kommande helg är det också debut för en av de mest seriösa svenska bilsportsatsningarna någonsin. Volvoteamet Polestar Cyan Racing tar klivet från STCC ut i stora världen. Och det Göteborgsbaserade teamet gör satsningen med två svenska förare, Thed Björk och Fredrik Ekblom.

Volvo har dominerat svensk racing de senaste åren. Ekblom vann TTA-mästerskapet 2012 och Björk har sopat rent i STCC från 2013 (när TTA och STCC slogs samman).

Volvo presenterade sin satsning i höstas och utvecklingen av bilen har pågått under lång tid. Men test är test och nu är det allvar. Och Volvo möter team som tävlat med reglementet under två säsonger, med Citroën som totaldominant. Jose Maria Lopez från Argentina har vunnit de två senaste VM-gulden. Citroën gör nu sin sista säsong i WTCC med full fabrikssatsning, nästa år blir det fokus på rally-VM igen.

– Vi möter ett fullsatsande Citroën och det blir en otroligt bra värdemätare för oss. Det blir de tuffaste bilarna att slå, säger Björk som självklart inser att det blir extremt svårt att knuffa ner fransmännen från tronen redan i år.

– Vi börjar med ett blankt papper. Vi kommer till premiären med en bil som är nyutvecklad och vi ska köra på många banor som är nya för oss. vi vet egentligen inte var vi står. Vi måste börja med att rita kartan, säger Björk.

Hur många av VM-banorna har du tävlat på?

– Tre. Ungern, Nürburgring och i Shanghai. Men jag har kört alla banorna i simulator och det gör att man får en grundkarta för hur banan är uppbyggd.

Tävlingen på Nürburgring körs för övrigt på den berömda och ökända Nordslingan.

STCC-kungen Björk säger att teamet har en långsiktig plan. Det finns inga krav på seger i år.

– Teamet har sagt att 2016 blir ett läroår och att vi ska vara med och fajtas på allvar från 2017.

Vilka är era styrkor i teamet?

– En är att jag och Fredrik jobbar så bra ihop och vi kör med helt öppna kort, vilket gör att vi kommer snabbare fram till rätt inställningar. En annan styrka är att teamet gör en otroligt seriös satsning och att alla jobbar så noggrant, säger Björk.

35-årige Björk (från Örebro men bor numera i Göteborg) har bred erfarenhet. Han har, bland annat, kört formelbil, Le Mans, GT och de senaste åren standardbilar hemma i Sverige (2008 bildade Björk team i STCC med Tomas Engström från Säter). Han har vunnit STCC fyra gånger och han anser själv att han aldrig varit bättre än nu.

– Jag har skaffat mig mycket erfarenhet och jag känner mig väl rustad för att möta toppförarna i VM. Det är nu jag ska leverera, säger han.

Vad ska du prestera premiärhelgen för att känna dig nöjd?

– Jag vill komma i mål i båda racen och gärna chocka lite på kvalet.

Och när du summerar säsongen i höst?

– Skulle vi vara runt femte plats totalt, då kommer jag att vara jäkligt nöjd. Men det allra viktigaste är att vi samlar på oss information och erfarenhet inför kommande säsonger. Tävlingsupplägget med omvänd startordning kommer säkert att göra att vi kommer att vinna några race under säsongen men det ska vi i så fall inte dra för stora växlar på, säger han.