Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Teknikakuten rycker ut till äldre

Namnet på UF-företaget säger egentligen allt: Teknikakuten.
Nu hoppas de fyra unga bolagskillarna att de äldre i Ludvika med omnejd fortsätter att anlita dem för att få hjälp med trilskande datorer, digitalkameror och liknande.

Annons

– Just nu erbjuder vi också att hjälpa till med julpyntandet, säger Teknikakutens vd Jonas Jansson.

När vi träffar honom, teknikansvarige Oskar Nordin, ekonomiansvarige Fredrik Göthberg och marknadsföringsansvarige Alex Ydersten har de för DT:s skull samlats allihopa hemma hos 86-åriga Anna-Lisa Malmberg, som kallat på deras hjälp.

– Annars kommer vi att vara max två per jobb vi bokas till, säger Alex Ydersten.

Killarna studerar andra året på ABB Industrigymnasium och då ingår i studierna att starta, driva och så småningom avveckla ett UF-företag – där UF står för Ungt Företagande.

De fick först idén att skriva en instruktionsbok till främst äldre hur man kan lösa tekniska problem.

– Men så kom vi på att det är bättre att komma hem till folk och hjälpa dem på plats.

Nyligen drog Teknikakuten i gång sin marknadsföring via broschyrer och affischer. Och si, det har gett napp direkt.

– Ja, vi fick tre bokningar den här veckan, säger Alex Ydersten.

Anna-Lisa Malmberg tog chansen och bokade in killarna för att få hjälp med att få över digitalkamerans bilder till datorn, få ordning på ett krånglande Wordprogram samt hitta hur man lägger upp och använder bokmärken/favoriter i webbläsaren.

– Jag nappade på en gång. Jag tycker det är kul med sådant här som datorn men behövde lite hjälp, säger hon.

För Teknikakuten blev besöket hos Anna-Lisa ganska kort, för de fixade snabbt problemen.

– Här har du 55 bilder som jag lägger över nu, säger Oskar Nordin när han "tankar" in fotografierna i datorn.

– Nä, var det så många, svarar Anna-Lisa Malmberg glatt.

Taxan för teknikhjälpen ligger på 300 kronor per timme och 150 kronor för en halvtimme. Garanti utlovas också, för några missnöjda kunder vill inte de tjänstvilliga killarna veta av.

– I går hjälpte vi några som hade problem med skypande och internet, berättar Oskar Nordin.

Jonas Jansson säger att företaget har som mål att göra jobben så snabbt som möjligt, så att ingen ska uppleva det som att man tar mer betalt än nödvändigt.

Anna-Lisa Malmberg ler och säger belåtet:

– Det gick ju fort det här. Bra, då blir det billigt (skratt).