Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Team Kia och PWR – dalateam som växer i STCC

Brovallen Design/Team Kia från Avesta kommer att driva totalt sex bilar och PWR från Borlänge fem bilar. Dalateamen inom STCC växer.
– Mycket logistik att tänka på, vi får nog skaffa ytterligare ett depåtält, säger Team Kias Tobias Johansson och skrattar.

Annons

För ett par månader sedan hade dock Johansson lätt att hålla sig för skratt. Ingen av de tilltänkta STCC-förarna från förra året (Mattias Lindberg och Andreas Wernersson) lyckades lösa det ekonomiska och han hade bara en förare klar (Kevin Aabol, Norge).

– Men de två senaste månaderna har det hänt väldigt mycket, konstaterar han.

Ytterligare tre förare har presenterats (Emelie Liljeström, Västerås, Erik Johansson, Gnosjö och Rasmus Mårthen, Mora). Dessutom är det klart att teamet ska driva en bil i Porsche Carrera Cup (Jocke Mangs, Södertälje) och en bil i JTCC (Niklas Oscarsson, Stockholm).

– Det märks att det är ett sug efter att få köra STCC och det ska bli riktigt trevligt att få hjälpa ytterligare några juniorer vidare i karriären. Unga förare har blivit lite av vår grej, Erik är ju yngst i STCC-historien, säger Johansson.

För Johansson är det tvärtom. Han driver team för 16:e året i STCC och är därmed en av veteranerna i STCC-världen. Det är bara Dick Jönsson-Wigroth i West Cost Racing som kan matcha Johanssons erfarenhet som teamägare och -chef.

Hur mår STCC i dag?– Det går positivt framåt. Vi har haft några tunga år men med den nya ledningen är det en positiv anda. Det var ett bra besked för oss att vi ska köra med nuvarande bilar till 2017, det ger kontinuitet. Som läget är nu klarar inte svensk racing ett byte av reglemente, säger han.

När det gäller det sportsliga ligger han lågt, i alla fall i huvudklassen STCC.– Vi har tre nykomlingar i premiären och även om de visade bra utveckling när vi testade, går det inte att ställa för höga krav. Jag hoppas förstås på en och annan pallplats under säsongen och skulle någon av dem komma topp fem totalt vore det jättebra, säger han.

När Mora-föraren Rasmus Mårthen kan köra är fortfarande oklart.

– Målet är att han ska testa så fort ryggen håller.

Johansson ligger också lågt när det gäller Niklas Oscarsson i JTCC.– Han är bara 16 år och ny i klassen.

Däremot har han högre förväntningar på Jocke Mangs i Porsche.

– Där är målet att vinna, det finns inget annat.

Daniel Haglöf från Borlänge är också en av veteranerna inom svensk elitracing. Förra året koncentrerade han sig på teamägarrollen men i år är han tillbaka i STCC som förare. PWR kommer i år att ha två bilar i STCC, den andra körs av Emma Kimiläinen, precis som 2014.

– Det känns så jäkla kul, vi har väntat på möjligheten att kunna driva två bilar i STCC och nu är vi där, säger han.

PWR kommer också att driva ett juniorteam i Formel Renault samt en bil i Swedish GT. Juniorsatsningen är helt ny.

– Jag och "Poker" (Peter "Poker" Wallenberg, delägare i teamet) har jobbat hårt för att kunna hjälpa talanger vidare i karriären och nu har vi köpt ett befintligt team. Stanley Dickens ska driva Formel Renault-satsningen, säger han.En förare är klar i skrivande stund, 16-årige Oliver Söderström från Malmö.

Lägg till att Haglöf och Wallenberg ska fortsätta tävla i Swedish GT, i år i en Lamborghini.

– Teamet växer och det känns jäkligt skoj. Vi börjar bli ett komplett och bra racingstall som har en året runt-verksamhet.

Vad har du för egna sportsliga mål i STCC?

– Jag har alltid känt att jag tillhör de bättre förarna i startfältet och jag tycker att vi förra året befäste positionen som ett av toppteamen i STCC. Men ska vi kunna utmana till exempel Volvo krävs det en helt annan budget än vad vi har idag. Men några pallplaceringar ska det absolut bli. Och jag siktar på att bli topp-fem totalt.

Haglöfs medverkan som förare blev klart sent och han testade inte på Knutstorp. Men det är inget som bekymrar honom speciellt mycket. Dessutom är premiären på en bana som ingen kört tidigare (Skövde flygplats).– Alla kommer dit med samma förutsättningar, jag tror jag kommer in i det igen ganska fort.

Vad har du för förväntningar på Emma Kimiläinen?

– Att hon ska visa samma speed som förra året och att hon höjer sin lägstanivå. Jag vill se färre krascher och incidenter, säger han.

Som det ser ut nu blir det 13–14 bilar i huvudklassen. Vad säger du om STCC:s utveckling?

– Överlag känns det som att svensk motorsport är inne i en positivt trend. I STCC drar teamen åt samma håll och nya STCC-ledningen jobbar hårt för att utveckla mästerskapet. I grunden har vi en riktigt häftig produkt, med häftiga bilar och riktigt bra förare. Allting finns där och nu gäller det att ta krafttag för att lyfta allting. Jag tror på både STCC och PWR, säger Daniel Haglöf.