Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Taxichaufförer rasar efter lönesänkning

/
  • Transports ombudsman Örjan Jakobsson och Taxi Dalarnas chaufförer Susanne Lindgren, Tomas Kron och Roger Iversen berättar att det jäser mot lönesänkningsavtalet.

TV+TEXT - Taxichaufförerna i Taxi Dalarna /Sambus som ska köra de samhällsbetalda resorna från halvårsskiftet rasar efter att taxibolagen sänker lönerna.

Annons

Det handlar om över 100 chaufförer som kör bland annat färdtjänst.

– De flesta kommer att få sänkt lön. Men det är svårt att säga hur mycket då företagen inför procentlön med personliga tillägg, säger Örjan Jakobsson, ombudsman på Transport avdelning 88 efter förhandlingarna som slutade i oenighet.

– Vi återupptar förhandlingarna i september. Vi har under förhandlingarna krävt månadslön, ob-ersättningar och övertidsersättningar. De här chaufförerna kan inte påverka sin inkomst då de kör samhällsbetalda resor som de kallas ut till. Samhällsbetalda körningar ska inte köras på ackord för då blir servicen bara sämre och det här hör inte hemma på svensk arbetsmarknad 2014, säger Örjan Jakobsson.

Han konstaterar att motparten kräver att chaufförerna ska acceptera en garantilön som enligt avtalet är på 17 818 och med ett personligt tillägg som gör att man kan komma upp till 21 000.

– Men ett personligt tillägg kan tas bort om det inte går ihop sig för företaget.

Taxibolagen som kör åt Taxi Dalarna har agerat lite olika. En del företag som Borlänge Taxi, Granbo Trafik och Holmbergs buss och Taxi har valt att varsla alla sina chaufförer om uppsägning för arbetsbrist. Förarna erbjuds nu återanställning i sina företag, men då till sämre villkor. De företag som valt att inte säga upp sina förare erbjuder nu sina anställda att frivilligt gå med på det nya löneavtalet.

– De här avtalen gäller från första juli och chaufförerna har ju svårt att tacka nej för då riskerar de ju sin a-kassa, säger Transports ombudsman som kallt räknar med att förhandlingarna i september kommer att leda till ännu mer oro, ilska och kanske också till uppsägningar. Ett företag har redan hotat med att blir det inte det nya löneavtalet, så kommer man att kalla till förhandlingar om att säga upp personal.

– Nu kokar det rejält, varnar han.

Transport avdelning 88:s ordförande Ken Järn lägger skulden på Region Dalarna och Dalatrafik.

– Det är de som klantat till det genom att inte i anbudsförfrågan krävt månadslöner, återanställningsgaranti och inte ställt krav på att i Dalarna ska den svenska modellen med vita jobb gälla, säger Järn som nu hoppas att han ska få Region Dalarna att lyssna på de anställdas kräv inför den upphandling som ska gälle om två år nu inleds.