Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tavlorna som ska locka till besök i Ludvika

Bilden av Ludvika.
De nya och elektroniska informationstavlorna vid två av Ludvikas infarter ska inte bara berätta om kommande evenemang.
– Vi vill också ge Ludvika en identitet med de bilder vi valt att sätta upp, förklarar näringslivschefen, Lars-Åke Josefsson.

Annons

Skyltarna är placerade vid Målarbacken och i Håksberg. Den ena pryds av en interiörbild från ABB med texten Ludvika – One step ahead, översatt; ett steg före.

– Eftersom ABB verkar i en internationell miljö valde vi att ha en text på engelska, noterar näringslivschefen.

Den i Håksberg har en naturbild med en text som framställer Ludvika som sagolikt och levande.

En tredje elektronisk anslagstavla är planerad till den södra infarten. Frågan är dock var den får sättas upp?

– Vi för diskussioner med Trafikverket om placeringen och i det fallet har vi inte fått något besked än, säger Peter Wahn på stadshusets kanslienhet.

800 000 kronor kostar skyltsatsningen så här långt. Men då är den planerade skylten vid södra infarten inte medräknad heller inte arbetskostnaderna för den som kommer vid Hammarbacken.

– Skylten vid Hammarbacken blir av en annan typ och får ingen elektronisk ljustavla, upplyser Lars-Åke Josefsson.

Men gemensamt för alla fyra är att de kommer att prydas av bilder från Ludvika med omnejd.

De elektroniska "skyltlådorna" ska uppdateras kontinuerligt från stadshuset och marknadsföra kommande evenemang av olika slag.

– Eftersom Ludvika har en stor genomfartstrafik hoppas vi förstås att skyltarna ska locka en del av dem som är på väg in i Ludvika att stanna till, säger Josefsson.