Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Tåg i Bergslagen vill ha fler och större tåg

Det är inte enbart SJ som sätter in nya tåg i Dalarna.
Tåg i Bergslagen planerar att köpa in nya fordon för flera hundra miljoner kronor.
Målet är att de ska vara i trafik till skid-VM 2015.
– Vi behöver fler fordon och större fordon, säger Hugo Oljemark, Tåg i Bergslagens vd.

Annons

Tåg i Bergslagen, TiB, har i dag 23 Reginatåg.

Målsättningen är att köpa in tio-tolv nya fordon.

– Tanken är att de ska rymma runt 250 sittande, jämfört med 170 i dag, säger Hugo Oljemark.

TiB är nu i färd med att genomföra en upphandling av nya fordon. Avsikten är att byta ut en del av Reginaflottan. Oljemark säger att intresset är stort för att ta över de fordon TiB i så fall avvecklar.

Enligt Hugo Oljemark fattas det i dag två fordon för trafiken i Bergslagen. Om tio nya fordon köps in kommer åtta av Reginorna att tas över av annan operatör och gå i trafik någon annstans.

Det behövs både fler tåg - och större.

– Framför allt är det fullt på trafiken mellan Borlänge och Örebro, och på Bergslagspendeln Ludvika-Västerås. Hallstahammar stängde gymnasieskolan med 220 elever nu i höst. Då ska de åka till Västerås. Tåget var fullt redan innan

– I Dalarna tittar vi på tätare trafik mellan Borlänge och Mora. Att man som i Örebro kör tåget tätare och mindre buss. Bussen kan mer vara ett komplement vid stationerna.

Hugo Oljemark säger att det upplägget varit väldigt lyckosamt i norra Örebro län där man gjort en omfördelning. Antalet bussar har minskat och tågen fylls bättre.

– Sjukresor, färdtjänst och skolresor koncentreras till tåget. Är det fullt kompletterar man med buss. Det är en ny bussupphandling till 2014, så det tar en stund. Men då måste vi ha något mer fordon till dess.

Flera andra trafikbolag har nyligen investerat i nya tåg. I Östergötland har sju tåg beställts för en kostnad av knappt 70 miljoner kronor styck. SJ sätter 5 november in nya tåg på Dalabanan. Några av Intercitytågen ersätts då med SJ 3 000.

– Vi tycker att ränteläget är lågt, det är inte högkonjunktur i södra Europa och eurokursen är bra. Det verkar som ett bra läge att köpa tåg, menar Hugo Oljemark.

Vem som ska äga de fordon som eventuellt köps in är ännu så länge en öppen fråga.

– Landstingen eller regionen kan äga dem, vi kan äga dem eller så kan det bli en leasinglösning. Det finns olika alternativ. Det beror på vad vi får för erbjudande. Får vi som vi vill så är fordonen levererade åtminstone till skid-VM 2015.

Avsikten är att köpa en modell som finns i dag och som inte kräver långa inkörningsperioder.