Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Syftet är att minska körskador i skogen

Det finns flera förebyggande åtgärder att tänka på inom skogsbruket för att undvika körskador. Henrik Mild har under hösten undervisat 60 avverkningslag hos BillerudKorsnäs i metoden Risa-Rätt, som bland annat syftar till att minimera skogsbrukets påverkan på mark och vatten. Den här veckan har turen kommit till Mora och en av Roger Lisells avverkningsgrupper.

Kursen inleds med ett teoretiskt pass på förmiddagen och ett pass i skogen på eftermiddagen.

Kursen heter Risa Rätt i föryngringsavverkning. Metoden som bygger på att med ris täcka de mest trafikerade stråken under en slutavverkning, är skonsammare mot maskinerna och föraren samt och leder till få eller inga körskador i marken.

Under en paus i förmiddagspasset visar Henrik Mild en del av det broschyrmaterial som används i undervisningen för tidningens reporter.

För att undvika markskador är det viktigt att planera lämpliga körvägar.

I broschyren ges olika exempel på hur avverkningslaget i flera av fallen kan utnyttja tillgång av ris.

På den plats där skotaren kommer att stå vid lastning är det viktigt att placera riset redan från början. Den platsen kallas för avlägg i fackspråk.

Till både stora och mindre avverkningar under korta sträckor nära avlägget kan det vara en bra lösning att planera dubbla basstråk.

Basstråk kan betecknas motsvara avverkningens motorväg. Så snart som möjligt efter lastfyllnad ska skotaren upp på den vägsträckan. Grunden för mest centrala basstråket i en avverkning börjar redan vid planering av den berörda trakten för avverkning. Sedan risas vägen från start av skördaren.

Vid känsliga miljöer som myrkanter och nära vattendrag används spökstråk. Detta är körstråk där endast den lättare skördaren kör. Skördaren lyfter upp virket till den tyngre skotaren och minskar därmed risken för körskador intill de känsliga områdena.

BillerudKorsnäs tar ut skogbränsle i form av grenar och toppar (GROT) på avverkningar där markägaren önskar, där det av biologiska skäl är lämpligt samt där mängden ris att köra på är tillräcklig för att inte orsaka körskador. Det normala stråket är stråk där grotanpassad avverkning sker, det vill säga groten läggs i högar på sidan om körstråken.

Broschyren påminner om att Risa rätt är lika viktigt och tillämpbart på trakter som inte grotanpassas. Bästa vägen till den bortesta delen av en avverkningstrakt ska vara väl planerad och preparerad med ris.

Vid platser intill kulturlämningar, som kolbottnar, ska ris användas för att undvika körskador. Detta gäller även vid övriga kultur- och fornlämningar och det är noga med att riset inte ska placeras på lämningen.

BillerudKorsnäs satsar stort på detta genom att utbilda alla sina medarbetare och sina entreprenörer i Risa rätt, med ett brett mål i sikte; minska kostnaderna vid slutavverkning och gallring, minska slitaget på maskinerna, förbättra arbetsmiljön för entreprenörerna och minska påverkan på mark och vatten