Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svenskt öl ska ut på export

Sverige har blivit en ölnation med internationellt renommé. Det ger de svenska mikrobryggerierna med Oppigårds i spetsen ett gyllene tillfälle att få ut sina produkter på världsmarknaden. Borlängetjejen Marianne Wallberg bakom Stockholm Beer and Whisky Festival tänker se till att svensk ölexport blir en succé.

Annons

Marianne äger och driver ölfestivalen där Oppigårds Bryggeri utanför Hedemora i helgen vann tre guldmedaljer. Mässan har vuxit till världens största för whisky och nummer tre när det gäller öl efter ölmässorna i USA och England.

– Men vi har högst anseende. I Denver och London får bryggerierna duka upp ölglasen på enkla bord. Vi kör med riktiga montrar där utställarna bygger riktiga bardiskar i en vackert dekorerad lokal, säger Marianne Wallberg stolt och tillägger.

– Vi slog rekord i år med drygt 36 000 besökare under de två helgerna. Folk köade i fyra timmar för att komma in och i lördags fick vi sätta upp plakat vid Slussen att det var utsålt och ingen mening att åka ut till Nacka Strand.

När Marianne startade festivalen 1992 fanns det åtta bryggerier i Sverige, i dag brygger man öl i 67 olika företag runt om i landet.

– De svenska mikrobryggerierna är otroligt innovativa. I dag kommer bryggmästare från ölländer som Tyskland, Belgien, Irland, England och USA för att hämta inspiration från oss. I år kom New York Times till festivalen och skrev om svenskt öl, även fransk tv var här, säger Marianne.

Mässgeneralen tycker att det är hög tid för de svenska småbryggerierna att satsa internationellt. Hon har inlett ett samarbete med UD och Sveriges Exportråd och startat Swedish Beverages, en organisation som ska hjälpa svenska tillverkare av öl och whisky att marknadsföra sina drycker utomlands. Det finns numera tio whiskydestillerier i Sverige. Man har redan börjat skola kockarna vid flera svenska ambassader i ölkultur och vilken hög kvalitet det svenska ölet numera håller.

– Systembolagets monopol och bristen på belastande bryggeritraditioner gjorde att de svenska bryggmästarna fick vässa armbågarna för att nå ut med sina ölsorter i konkurrens med importölet när intresset för öl vaknade i vårt land, säger Marianne.

I dag är Sverige ett föregångsland när det gäller att brygga nya typer av ale. Enligt Marianne Wallberg är Björn Falkeström en förebild för andra mikrobryggare och hon spår att Oppigårds har bäst förutsättningar att slå internationellt.

1987 flyttade Marianne från Borlänge till Stockholm. Hon drack aldrig öl, men när tre killar på jobbet bjöd med henne på en after work lät hon sig övertalas.

– Jag frågade killarna vad det var för skillnad på de tre varianter av stor stark de hade beställt. Ingen visste. Jag vände mig till servitrisen; ingen aning. Beställer ni in "en stor mat" också när ni blir hungriga? frågade jag förvånat.

Marianne visste att öl var på väg att bli kult i Sverige. Hon for till England för att lära sig allt om ölkulturen. Där fick hon idén att starta ölmässan som nu är på väg att bli världens största.