Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Svend Dahl: Fler huvuden kommer att rulla efter skandalen på Transportstyrelsen

Ett par veckor efter Stefan Löfvens regeringsombildning håller skandalen kring informationsläckan från Transportstyrelsens på att reduceras till en fråga om politiskt spel. Tog Alliansen i för mycket genom att rikta en misstroendeförklaring mot försvarsminister Peter Hultqvist? Är oppositionen enig kring sitt agerande? Det är frågorna som statsministerns spinndoktorer vill få oss att prata om.

Men kom ihåg frågan som skandalen egentligen handlar om: Tog regeringskansliet läckorna och hotet mot rikets säkerhet på allvar? Alltmer tyder på att så inte var fallet.

Nyligen avslöjade SVT (31/7) att regeringskansliet efter att skandalen briserade i juli begärde in uppgifter om myndigheters informationshantering. Frågorna som ställdes handlade exempelvis om myndigheterna hade databaser med känslig information, om dessa lagts ut på entreprenad och om hanteringen sker utomlands.

Det anmärkningsvärda är inte att frågorna ställs - att försäkra sig om att det inte finns fler krishärdar är en självklarhet - utan att de ställs först nu, och inte när säkerhetsriskerna ursprungligen kom till regeringskansliets kännedom.

Samtidigt redogör SvD (3/8) för hur regeringskansliets arbetssätt och rutiner är uppbyggda för att försäkra sig om att kunskap om allvarliga händelser snabbt når statsministerns statssekreterare, och därmed statsministern. När något allvarligt inträffar är rutinen att statssekreteraren på det berörda departementet informerar sin minister och därefter statsministerns statssekreterare.

Ann Linde, den nuvarande EU-ministern, som då var statssekreterare hos inrikesmininister Anders Ygeman, fick redan i september 2015 information från Säkerhetspolisen, som var “mycket orolig” över riskerna med Transportstyrelsens planerade IT-outsourcing (DN 4/8).

Ygeman fick informationen i januari 2016 när IBM tagit över IT-driften. Men först i december påstås informationen ha nått statsministerns statssekreterare för att i januari i år hamna på Stefan Löfvens bord.

“Att Stefan Löfven inte fått information tidigare är ärligt talat en gåta. Antingen så talar han inte sanning, eller så har ett gäng statssekreterare bestämt att man ska hålla statsministern utanför”, säger en av SvD:s källor.

Det finns en uppenbar motsättning mellan regeringens bild av att man arbetat intensivt med hanteringen av informationsläckan, och hur ärendet tycks ha behandlats i regeringskansliet.

Det är lätt att tolka hanteringen av ärendet som om regeringen underskattat allvaret. Detta bidrar i sin tur till tvivel kring förmågan att sköta statens mest grundläggande uppgifter: att värna medborgarnas fysiska säkerhet gentemot inre och yttre hot.

Att Alliansen fortsätter att ställa frågor och är beredda att utkräva ansvar är inte att skapa politiskt kaos. Det verkliga kaoset har redan uppstått - på Transportstyrelsen och i regeringskansliet. Därför lär fler huvuden få rulla innan skandalen är över.