Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårflirtat med elbilar

Under torsdagen arrangerades den första salongen för elbilar någonsin i Dalarna.
Men intresset från den breda massan – allmänheten – är svag.

Annons

I dag är det företag och myndigheter som får agera pionjärer för elbilen. Det finns flera faktorer som avskräcker allmänheten från att investera i elbilen. Dels är det de timmar som måste till för att ladda ett tomt batteri, räckvidden som är cirka 15 mil – men framför allt är det priset.

– Det är för dyrt i dag för en vanlig konsument, förklarar Kim Schönning, som stod vid en monter.

Elbilsbranschen är ändå på rejäl frammarsch och det har hänt mycket de senaste två åren. Nästan alla modeller som stod i Västermalmsverkets nya lagerhallar, i Falun, var i eller hade precis lämnat planeringsstadiet då.

Ronny Arnberg från Borlänge är engagerad i miljöfrågor och använder en elbil sedan i våras.

– Det slog mig att jag till nästan 99 procent bara åker mellan Falun-Borlänge, Borlänge-Gagnef, och ibland Borlänge-Ludvika. Då behövde jag inte min gamla dieselbil, berättar han.

Även om utvecklingen har gått starkt framåt är elbilen inte något som direkt är anpassat till längre sträckor. Räckvidden är sällan över 15 mil.

– Jag kör den för att jag inte kör så långa sträckor, medger Ronny Arnberg.

Gårdagens salong för elbilar var den första i någonsin i Dalarna. Projektet Elbilsoffensiven drivs av fyra regioner, Västerås, Gävleborg, Falun och Östersund. Det finansieras delvis av Energimyndigheten.

– Vi vill öka kunskapen och intresset för elfordon, säger Daniel Asplund, projektledare för Falu Energi & Vattens elbilsprojekt.