Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stugägarnas val avgör sopavgiften

Under den kommande veckan får fritidshusägarna fakturor för avfallshanteringen vid sina fastigheter.
– Fakturorna är upprättade enligt de val som stugägarna gjort i sina enkätsvar till Dala Vatten och Avfall AB, berättar Jan Frimodig, vd för Gagnefs Teknik AB.

Annons

I somras fick ägarna till 2 600 fritidsfastigheter i Gagnefs kommun information om avfallshanteringen. De fick då möjlighet att ange vilken typ av hantering de vill ha.

Som tidningen tidigare berättat har kommunen beslutat att fritidshusägarna får ta med sig hushållsavfallet till sin permanenta bostad eller – för de som inte bor i kommunen eller av andra skäl vill ha hämtning – till en särskild uppsamlingsplats.

DVAB har nu gått genom enkätsvaren och lagt in kundernas val i kundregistret

– Ungefär 80 procent av de som tidigare inte haft sophämtning har svarat och ungefär hälften av de stugägare som tidigare haft hämtning, berättar Jan Frimodig och tillägger att fritidshusägare med hämtning inte har behövt svara om de inte haft önskemål om förändringar.

Nu skickas fakturorna ut och eftersom det tagit tid att anpassa dem efter kundernas val omfattar de hela avgiften för 2012.

Inför nästa år kommer de befintliga grupphämtningsplatserna att anpassas till antalet kunder som betalar för hämtning och nya platser att tas fram för de kunder som bor utanför kommunen och inte vill ha hämtning, men ändå kunna lämna hushållsavfallet från fritidshuset. Mer information till de sistnämnda lämnas inför nästa sommar.

DVAB kommer också att vidta förberedelser för att hämta in kärlen från de fritidshusägare som tidigare haft sophämtning, men nu meddelat att de vill ta med avfallet hem.

– Vi hoppas att övergången ska gå smidigt och DVAB:s kundservice hjälper till att reda ut eventuella frågetecken, säger Jan Frimodig.