Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Stationens tunnel stängs inom kort

Bygget vid Hedemora station fortsätter. Nu ska en 80 meter lång ramp byggas mellan den nya tunneln och perrong 2.
– Det kommer bli otroligt trångt på Västra järnvägsgatan de närmaste veckorna och så småningom kommer den befintliga tunneln att stängas av, varnar Per Torsell, mark och exploateringsingenjör på Kommunen.

Annons

När den befintliga tunneln kommer att stängas av är ännu inte klart. I nuläget lägger man därför en provisorisk grusad gång- och cykelväg in till tunneln. När avstängningen sedan sker kommer gående och cyklister att få ta sig över vid Brunnsjögatan eller järnvägskorsningen vid Hedemora Verkstäder. Men Per Torsell ser helst att föräldrar uppmanar sina barn redan nu.

– Det bästa vore om de lär sig att gå den nya vägen redan nu. Det finns ju annars risk att något barn som kanske är lite nyfiket ramlar ner i ett schakt eller så. Det vore ju det värsta tänkbara.

Under vecka 40 och möjligen vecka 41 kommer aktivitet från 22.00 till 06.00 att pågå från söndag till torsdag då Trafikverkets entreprenör Skanska ska dra upp spontplank. Detta eftersom ingen form av tågtrafik får förekomma när arbetet utförs.

Att hela stationsområdet skulle vara klart i år ser inte troligt ut men vissa delar kommer hinna bli brukbara.

– Från början var det bara tunneln det gällde men sedan tillkom ju även de här ramperna, säger Claes Engvall, arbetsledare på Skanska.

En sträcka som däremot kommer vara färdigbyggd om någon vecka är Stationsgatan.

Ännu är det inte klart vilken typ av verksamhet som kommer att inta de nya lokalerna i stationshuset. Men renoveringen har anpassats efter kafébehov. På övervåningen håller Skanskas arbetsledning till just nu och när de flyttar ut ska även de lokalerna renoveras. Vilken hyresgäst som tar över är oklart. Annars är det Bussgods och personalutrymmen för busschaufförerna som ryms i huset.

Längs Östra järnvägsgatan väntar kommunens entreprenör Grytnäs Gräv AB på att dra i gång sina byggnationer av bland annat en korttidsparkering försedd med elstolpe. De måste dock vänta till dess att Skanska är klara med sin del.

– Ur arbetsmiljösynpunkt är det är väldigt noga med vem som bär ansvaret för respektive område så arbetena får inte gå in i varandra, säger Per Torsell.