Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Staten skickar ut felaktiga fakturor

Hundratals företagare och privatpersoner reagerar mot räkningar som Transportstyrelsen skickat ut.
Även politiskt höjs kritiska röster:
– Ett statligt organ ska inte bete sig så här, anser Ulf Berg, moderat riksdagsledamot.

I höstas infördes en avgift som ska täcka kostnaderna för tillsyn av kör- och vilotider. Transportstyrelsen har skickat fakturor även till fordonsägare som är undantagna från kör- och vilotidsreglerna.

Det har gjort att överklaganden rasat in till Transportstyrelsen - över 1 200 fordonsägare har klagat.

– Man borde göra en karläggning innan man skickar ut fakturor som folk sedan ska protestera emot. Ett statligt organ ska inte bete sig så här, anser riksdagsledamot Ulf Berg (M).

Han pekar på att regeringen vill förenkla för företagare.

– Vi brukar bli smått irriterade när vi får falska fakturor som ser ut som reklam. Det här är kanske inte riktigt lika illa men man skickar fakturor till de som inte ska ha, säger Ulf Berg.

Han menar att man först ska ta reda på vem som ska faktura och inte. Några sådana svar finns dock inte på förhand, enligt Transportstyrelsen. Därför har fakturor även gått till fordonsägare som inte ska betala. Den som anser att man inte omfattas av reglerna får överklaga.

– Det här är jättesvårt när vi inte vet hur fordonen används, säger Thomas Fahlander, Transportstyrelsen.

Tillsynen av kör- och vilotider ska finansieras med avgifter, och de som omfattas av tillsynen ska betala avgiften på 500 kronor. Fakturor har gått ut till 85 000 fordonsägare. Drygt 4 000 har hittills befriats från avgift.

.– Man kan grovt dela in det i två kategorier fordon. Den stora delen är de som har trafiktillstånd, som åkerier och bussbolag. De omfattas i huvudsak av bestämmelserna. Sedan finns det fordon som ägs av personer och företag som inte har trafiktillstånd. Det är där problematiken uppstår.

Thomas Fahlander nämner att det finns exempelvis järnhandlare och glasmästare som har lastbilar som kan användas så att de omfattas av bestämmelserna.

– Det styrs av hur fordonet nyttjas. Det är det som är vårt dilemma.

Transportstyrelsen utgår från vägtrafikregistret när räkningarna skickats ut.

– Det finns ett antal fordon som vi inte vet hur de används. Då får vi inte anta att de inte används på det sätt som vi tror, utan vi måste följa upp det och då har de fått en faktura.

Fakturan är formellt ett beslut som myndigheten tagit. Det kan överklagas. Och det har många gjort. Enligt Ulf Berg har 800 ärenden hamnat i förvaltningsrätten.

– Överklagan låter stort och besvärligt. Men det är inte besvärligare än att skicka ett brev och säga att man vill ha en omprövning, säger Thomas Fahlander.

Just nu hanteras 2011 års avgifter. När det gäller 2012 års avgift får de som slipper avgift 2011 ingen faktura för 2012 - om det är samma fordonsägare. Hur det blir 2013 är inte beslutat. Det ska utvärderas efter 2012 års utskick.

– En annan väg att gå vore att ta betalt för den tillsyn vi faktiskt gör. Men då skulle få betala enormt mycket, säger Thomas Fahlander som menar att systemet kommer att finslipas allt mer.