Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Starka intryck från skolbesök i Kina

Under tre veckor deltog nyligen fem Morabor inom skolvärlden i ett unikt besök i Yunanprovisen i Kina.
Moragruppen fick nästan fri tillgång till inblickar i det kinesiska skolväsendet. Där fanns inslag som även kunde vara till nytta för svenska skolor.

Annons

Bakgrunden till besöket var att Mora kommun tillsammans med Högskolan Dalarna, Orsa och Härjedalen, utgjorde värdar för en grupp från Yunnan i Kina i slutet av förra året. De anlände till Sverige och Mora i början av oktober 2011 inom ramen för projektet Den Globala Skolan för att titta närmare på svensk skolundervisning. 

I Mora ägnade sig gruppen främst åt att besöka Utmelandsskolan och S:t Mikaelsskolans yrkesprogram, där de imponerades av kopplingen mellan teori och praktik. Hållbarhetsarbetet och kulturen i skolorna intresserade också.

Redan vid kinesernas besök stod det klart att en svensk resa till Yunnan skulle anordnas 2012. Skolledningen i Mora ansökte om att få delta och i december förra året kom beskedet att ansökan bifallits.

Moras Kinaresenärer representerade olika delar av skolsektorn med läraren och politikern Anna Hed, högstadieläraren Magnus Strömberg från Noretskolan, mellanstadieläraren Eva Böhlmark Utmelandsskolan, Åsa Wahlgren, rektor på Morkarlbyhöjdens skola och biträdande skolchefen Inga-Lena Spansk.

Totalt bestod hela gruppen under vistelsen i Kina av tio kinesiska lärare från olika universitet och lärosäten i Kina plus 23 personer från Sverige. Förutom från Mora fanns bland annat även med representanter från Umeå, Katrineholm, Linköping, Härjedalen. Under vistelsen i Kina besöktes många olika platser och skolor.

- Det största intrycket var fältstudien som genomfördes i de olika byarna i Yuanyang, berättar Anna Hed.

– Vi bodde hemma hos familjer från olika minoritetsfolk i deras byar som var omgärdade av tusenåriga risfält. I varje grupp var två kinesiska företrädare med och översatte, fortsätter Anna Hed.

I området finns inte mindre än 54 minoriteter representerade med egna hemspråk. Myndigheterna är angelägna om att eleverna ska gå i skolan för att de bland annat ska studera det kinesiska originalspråket mandarin.

Målet under fältstudiearbetet var att se så många områden som möjligt, allt från elevdemokrati till skolornas organisation samt föräldramedverkan, och användandet av IT i skolan.

Magnus Strömberg hade befarat att besöket skulle bli strikt och regisserat av de kinesiska värdarna.

– Det blev precis tvärtom. Vi möttes av en otrolig öppenhet och där det även diskuterades mycket känsliga frågor. Deras nyfikenhet var enorm.

Eva Böhlmark poängterade de stora skillnaderna som finns mellan stad och land, mellan rik och fattig. Men hon märkte ändå hur det gamla och nya Kina gick hand i hand.

- Landets tillgång till det mobila nätet är som att Kina tagit igen hundra år på en mycket kortare tidsrymd.

Anna Hed imponerades av de kinesiska skolbarnens positiva disciplin. När läraren krävde fokus så ställde eleverna upp och visade en glädje i disciplinen. Sedan när friare stunder infann sig under lektionen var eleverna lika avslappnade och lekfulla som svenska barn.

– Det var ett kollektivt tänkande i disciplinen som både lärare och elever hade nytta av för att uppnå en bättre studiemiljö.

Anna Hed fick uppleva flera exempel på detta, bland under ett oannonserat besök på en Kindergarten där fyraåriga barn infogade sig i vissa rutiner varvat med lek. De kinesiska myndigheterna arbetar hårt med att höja lärarstandarden.

– I Kina anser myndigheterna att nyckeln tillframgång är studier och arbete, enligt Inga-Lill Spansk.

Magnus Strömberg märkte också ambitionen på att satsa lika mycket på flickor som killar i studierna. Det var en tilltalande jämlikhet. I tisdags träffades skolgruppen från Mora för tredje gången efter resan till Kina för att sammanställa material och komma fram till hur arbetet ska gå vidare. En uppföljningsträff för hela den svenska delegationen kommer att genomföras den 3 och 4 december i Umeå.